- Det er 27 meter mellom krantårnene og pongtongen er 40 meter lang og 10,5 meter bred. Anlegget veier 205 tonn, sier Roger Lund som er prosjektleder i Ørland kommune.

Torsdag ettermiddag ble den 420 kvadratmeter-store hurtigbåtkaien losset av transportskipet som har ført terminalen fra verftet i Polen.

Deo Volentes to heisekraner kan løfte 120 tonn hver. Det kommer godt med når man har en fergekai på 205 tonn som last. Foto: Jakob Ellingsen

Landarbeid

Prosjektlederen forteller at det vil ta rundt to uker å teste kaianlegget og installere strøm og vann.

- Påler og fundament skal støpes rundt 30 meter fra dagens hurtigbåtkai. Arbeidet vil stå helt ferdig om rundt to måneder, sier Lund.

Hurtigbåtterminalen på 40 meter måtte roteres ved bruk av to kraner med hver sin operatør for å styre gjennom de 27 meterne mellom kranene. Foto: Jakob Ellingsen

Annet sted å gå på

I en mellomfase vil det nye kaiannlegget ligge lenger ut på moloen for å unngå at reisende går rundt i anleggsområdet.

- Vi kommer til å varsel når man skal gå på båten et annet sted. Det blir noe lenger å gå, men det kommer vi nærmere tilbake til. De reisende skal få god informasjon sier, Roger Lund.

... Og så ble kaia rotert tilbake og sjøsatt parallelt med transportskipet. Foto: Jakob Ellingsen