Som gruppeleder i FrP, og medlem av fylkesutvalget, har Morten Ellefsen lenge kritisert driften av AtB. Han mener den er både inkompetent og ute av kontroll.

Alt går galt

– I revisjonsrapporten fra PricewaterhouseCoopers står det at alt som kan gå galt i AtB, går galt. De gjør feilvurderinger på alle plan, og det virker som om de er uten styring i alle ledd, sier fremskrittspartipolitikeren.

Valgte å tenke nytt

Ifølge Ellefsen slår også rapporten fast at selskapet valgte å «tenke nytt» da de la rammene for den nye ruteplanleggingen, selv om de ikke hadde kompetanse på dette området.

– Det naturlige ville vært å ta tak i den ruteproduksjonen som fantes fra før, men det gjorde de ikke. De valgte å dele opp skolerutene, lokalrutene og regionrutene i ulike anbudspakker, og vi vet jo alle hvordan det gikk, hevder Ellefsen.

Tar det ikke alvorlig

Fjoråret viste et merforbruk på 125 millioner kroner, og AtB forventer et ytterligere merforbruk på 50 millioner i år. Selv hevder AtB at de skal spare slik at merforbruket neste år blir lavere, men Ellefsen tror inntektssvikt vil gjøre at selskapet ikke vil få uttelling for den forventede innsparingen.

– Slik selskapet fremstår virker det som om AtB ikke tar det alvorlig å forvalte fellesskapets midler, mener Ellefsen.

Fullstendig svikt

I rammmeavtalen mellom fylkeskommunen og AtB står det at ethvert avvik som har med rammene for drifta å gjøre, skal fylkeskommunen varsles umiddelbart. Ifølge Ellefsen blir ikke dette gjort.

– Etter forrige møte i fylkesutvalget kunne vi lese i avisa at AtB var dømt til å betale fem millioner kroner i erstatning. Det vitner om en fullstendig svikt, sier han.

Ute av kontroll

AtB har som oppgave å bestille tjenester på vegne av fylkeskommunen. Denne rollen mener Ellefsen fører til en pulverisering av ansvar.

Endring av AtB

Morten Ellefsen hevder at det rødgrønne flertallet i fylkestinget synes det er greit at AtB drives på denne måten, men Fremskrittspartiet mener det fører misbruk av skattebetalernes penger. På neste fylkestingsmøte, rett over påske, vil partiet komme med forslag til endring av AtB.

– Vi har ikke landet på hvilket forslag vi vil fremme enda, men enten vil det bli å bytte ut styret og ledelsen i AtB, eller vi vil foreslå å endre selskapet til å bli en etat under fylkesrådmannen, avslutter Ellefsen.

Ingen kommentar

Administrerende direktør i AtB, Janne Sollie, ønsker ikke å kommentere uttalelsene til Morten Ellefsen, men har en annen fremstilling av merforbruket i selskapet.

– Budsjettet for AtB i 2013 var lagt for lavt. I forhold til dette ble det brukt 125 millioner for mye. Men ser vi på hvor mye transport som ble kjøpt i 2013 i forhold til i 2012, er merforbruket på 40 millioner, sier Janne Sollie.