Flere har kjent til omtrentlig posisjon for lastebåten på vel 3000 brutto registertonn og 115 meters lengde som gikk til bunns ved Maltsekken.

Ingen har visst sikkert hvor vraket lå før forskningsfartøyet Gunnerus som tilhører NTNU i Trondheim fikk fulltreffer på første søk med avansert teknisk utstyr. Det skjedde sist onsdag kveld. I ettertid har vraket som er brukket i to blitt behørig undersøkt med instrumenter uten at det er berørt fysisk. Rauenthaler er fredet som siste hvilested for omkomne. 19 mann mistet livet i kollisjonen med den mindre dampbåten Signal. Sammenstøtet skjedde om kvelden 8. september 1943. Det var pent vær og god sikt i leia da tragedien fant sted.

Folk på Linesøya husker at de hørte skrik fra mennesker og paniske vrinsk fra hester. Båten hadde soldater og hester om bord. Lasten besto av blant annet biler og stykkgods.  Både Rauenthaler og Signal førte tysk flagg. Okkupasjonsmakten hadde mistanke om at kollisjonen skyldtes sabotasje. Det ble forsøkt å dysse ned den tragiske hendelsen med tap av menneskeliv.

Foruten det faste mannskapet var marinarkeologer, tekniker/ROV-pilot og medlemmer av Åfjord Froskemannsklubb om bord i FF Gunnerus da Rauenthaler ble funnet. Onsdag var det sterk sørøstlig vind som stanset bruken av ROV. Torsdag var det så vindstille at undervannsfarkosten med kameraer ble sendt ned til vraket. Et av de unike bildene - med skipsklokka som motiv sees på denne nettsiden.