I høst ble skolen tilknyttet ”Livsglede for eldre”, og VG1 Helse- og oppvekstfag tar ansvar for trivselsfremmende aktiviteter ved Åfjord helsesenter.

Ungdomsbedrift

- Klassen har i tillegg meldt seg inn i ”Ungt Entreprenørskap” og startet sin egen ungdomsbedrift, ”Helseglade ungdommer UB”, forteller lærer Mona Fjeld.

Målet for ungdomsbedriften er å samle inn penger til klassetur, styrke samarbeidet og lære gjennom praktiske aktiviteter.

Ungdommene har også en forretningsidè.

- Elevene vil produsere og selge mat og gjennomføre trivselsskapende aktiviteter for barn.  De selger vårruller og har hatt ansvar for salg av mat på utdanningsmessa i Åfjord, forteller Fjeld.

Gjennom å sette opp regnskap og beregne priser, lage plakater og søknader, skal elevene bli gode på planlegging og konfliktløsing.

- Vi har også planer om å arrangere en familieaktivitet i samarbeid med barne- og ungdomsarbeiderklassen, for å markere friluftslivets år, sier Fjeld.

Tilbudet er væravhengig og må derfor gjennomføres på kort varsel.

- Vi håper barnefamilier merker seg dette og hiver seg med når tilbudet kommer. Ellers er elevene åpne for oppdrag som kan gi penger i kassa, sier læreren.

Elevene ved VG1 Helse- og oppvekstfag arrangerte også nyttårsball for barn fra første til sjuendeklasse i januar, med god respons fra både foreldre og barn.

- Barna stilte i sine fineste klær og stemningen var på topp hele kvelden. Vi la vekt på at nyttårsballet skulle være et lavterskeltilbud der alle skulle ha en mulighet for å delta, og at kåringer skulle gjøres ut fra kriterier som gikk på hvordan barna oppførte seg og ikke på ytre faktorer som fineste kjole og lignende, sier Fjeld.

Internasjonalisering

- Åfjord videregående ser nødvendigheten av at ungdom lærer å forholde seg til verden utenom Norges grenser, forteller Fjeld.

Skolen er derfor i gang med å utvikle et prosjekt i samarbeid med EU om internasjonalisering. Samarbeidet vil involvere flere yrkesfag, og har som mål å styrke samarbeidet mellom både lærere og elever på tvers av landegrensene.

- Vi håper at vi greier å skaffe nok penger til at vi kommer oss til Herceg i Montenegro. Der har vi kontakt med en videregående skole og avtale om et samarbeid med ungdommer der. Da må vi snakke engelsk, forteller Fjeld.

Det er også etablert kontakt med Instituttet i Igalo, som har et behandlingstilbud til norske revmatikere.

- Der får vi omvisning, og vi vil ta ansvar for en hyggekveld for de norske pasientene der, sier Fjeld.

Gjennom disse aktivitetene får skolen jobbet aktivt opp mot mange av målene i læreplanen i tillegg til at samholdet styrkes, tror hun.

- Ved at elevene jobber på denne måten opplever jeg som kontaktlærer at elevene får større forståelse for teorien de skal lære og økt tverrfaglig forståelse. De får i større grad vist sine praktiske ferdigheter, og vi får knyttet teori opp mot praksis. Dette frister til gjentagelse kommende skoleår, sier en stolt lærer.