Nå er det 25 år siden denne ruta ble startet

Den 6. juni i 1994 startet Kystekspressen opp i rute mellom Trondheim og Kristiansund.

Tok i bruk den nye terminalen Da Kystekspressens MS Ladejarl anløp Brekstad søndag klokka 13.10, ble den nye hurtigbåtterminalen tatt i bruk. hurtigbåt hurtigbåtkai kai terminal Brekstad havn Tok i bruk den nye terminalenDa Kystekspressens MS Ladejarl anløp Brekstad søndag klokka 13.10, ble den nye hurtigbåtterminalen tatt i bruk.hurtigbåthurtigbåtkaikaiterminal  Foto: Terje Dybvik

Nyheter

«Selskapet ble etablert for å gi et gjennomgående rutetilbud mellom byene. Tidligere drev MRF (nå Fjord1) rute mellom Kristiansund og Smøla, mens Fosen Trafikklag (nå FosenNamsos Sjø) drev hurtigbåtrute til Hitra», opplyser rederiet FosenNamsos sjø i en pressemelding.

De første båtene

FosenNamsos sjø bemerker at det i forbindelse med etablering av det store gassanlegget på Tjeldbergodden ble sett behov for en gjennomgående rute.

«De første fartøyene som trafikkerte sambandet var MS Lauparen og MS Agdenes. Senere i 1994 kjøpte selskapet også MS Ternen som skulle brukes som avløserbåt og ta toppene i trafikken. I 2002 ble MS Ladejarl og MS Mørejarl bygd og satt inn i rute», står det i pressemeldingen.

Nye fartøy

Da det nye anbudet startet opp 1. januar 2014 ble to nye båter satt i drift.

«Dette er MS Terningen og MS Tyrhaug. MS Mørejarl ble i den anledning solgt til utlandet og MS Ladejarl er beholdt som reservefartøy og går også i rute Trondheim – Brekstad enkelte dager for å gi økt kapasitet på denne ruten», heter det i pressemeldingen fra rederiet.