UP med varsko etter ny undersøkelse om søvn bak rattet

Respons analyse har utført en undersøkelse om trøtte sjåfører på vegne av Circle K. 49 prosent av trønderne svarer at de nesten har sovnet bak rattet, mens 14 prosent sier de faktisk har sovnet mens de har kjørt bil. Det får UP til å reagere.

UP-sjef Runar Karlsen forteller at å ha gått 17 timer uten søvn tilsvarer den samme risikoen som å kjøre med en alkoholpromille på 0,5.   Foto: Morten Rakke

Nyheter

I undersøkelsen svarer 67 prosent av de spurte trønderne at de har stoppet for å hvile under bilkjøring.

31 prosent av bilistene sier at de ikke vet at det er ulovlig å kjøre når man er trøtt.

I en felles pressemelding reagerer både NAF og Utrykningspolitiet (UP) på resltatene om søvnige sjåfører.

- Ulovlig

UP-sjef Runar Karlsen reagerer på at bare to av tre vet at det er ulovlig å kjøre når man er trøtt.

- Bilister som sovner bak rattet utgjør en fare både for seg selv og andre som ferdes i trafikken. Det er derfor viktig å påpeke at du skal være uthvilt og skikket for å kunne kjøre en bil, sier Karlsen i pressemeldingen.

- Er du trøtt må du ta deg en stopp og en hvil slik at du ikke er en fare for andre eller deg selv, sier han.

- Tilsvarer promille

UP-sjefen sier at søvnige sjåfører kan straffes på samme måte som de som er påvirket av rusmidler.

- Men dette hører til sjeldenhetene siden man ikke kan måle trøtthet i blodet, sier Karlsen i pressemeldingen.

- Vær klar over at 17 timer uten søvn tilsvarer samme risiko som å kjøre med alkoholpromille på 0,5. Trøtte sjåfører som kjører uaktsomt kan straffes med opptil ett års ubetinget fengsel, advarer UP-sjefen.

Dobbelt så mange menn

På landsbasis svarer dobbelt så mange menn som kvinner at de har sovnet bak rattet. Kvinner spør oftere sjåføren om å stoppe om bilføreren virker trøtt, ifølge undersøkelsen.

- Tenk litt på å stoppe på hyggelige steder.Blir øyelokkene tyngre og konsentrasjonen svikter er det bare en ting som gjelder, nemlig stoppe og ta en høneblund, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i pressemeldingen om de ferske tallene.

Spiller høy musikk

De som har svart på undersøkelsen har ulike strategier for hva de gjør når de er trøtte bak rattet.

På landsbasis svarer bare én av tre sjåfører mellom 18 og 24 at de har stoppet for å hvile. Ifølge tallene er deres mest vanlige måte å håndtere trøtthet på å høre på høy musikk. Så følger å stoppe, drikke vann, drikke kaffe og drikke energidrikk.

For sjåfører i alle aldre er tiltakslista først å stoppe for å hvile, deretter å drikke kaffe, drikke vann, spille høy musikk og å stoppe for å sove.

- Høy musikk er ikke resepten for å holde seg våken når man kjører bil. Unge sjåfører blir også slitne på langtur og må ta hensyn til det, sier Nils Sødal i NAF.