Kommunen på sponsorjakt: - Gokartene har en teoretisk toppfart på over 100 kilometer i timen

Varaordfører Hans Eide (Sp) orienterte kommunestyret i Bjugn om status for kommunens nye gokart-bane i Fosenhallen.

Illustrasjonsbilde av gokart.  Foto: Roy Espen Olsen / NTB scanpix

Nyheter

- Vi er i sponsormarkedet på jakt etter sponsorer til de åtte gokartbilene. Vi har fått bedrifter til å pryde fire av bilene med sine logoer. Det gjenstår fire til. Selve bilene forventes å komme til Bjugn 15. april, sier varaordfører Hans Eide til Bjugn kommunestyre.

I fjor høst lanserte politikerne idéen om å bruke Fosenhallen til gokart når det er varmt i været og det ikke ligger is i hallen.

I oktober bevilget kommunestyret enstemmig en million kroner til prosjektet.

Som daglig leder for Campus Fosen, ga Eide en orientering om status for hvordan kommunen ligger an med å få gokartbanen i gang før sommeren.

LES OGSÅ: Vil bygge gokartbane i ishallen: – Tror det vil slå an

Jernbanetilsynet

Eide forteller kommunestyret at representanter fra Bjugn har vært på befaring i Östersund.

- Der har de en meget vellykket gokartbane. De bygger om banen om lag en gang i året. De besitter selve kompetansen og tegner banene selv. Den kompetansen skal vi benytte oss av, sier Eide.

- Når vi har fått tegnet ferdig banen skal en søknad sendes til Statens jernbanetilsyn, som er reguleringsmyndigheten for gokartbaner. Vi har begynt å samle bildekk til å benytte i utformingen av banen, sier han.

Varaordfører og daglig leder i det kommunale foretaket Campus Fosen, Hans Eide (Sp) orienterer om fremdriften i Bjugn kommunes gokart-prosjekt.  Foto: Jakob Ellingsen

 

Toppfart på 100+

Eide forteller at de elektriske gokartbilene har en toppfart på godt over 100 kilometer i timen.

- Den teoretiske toppfarten er høy. Vi har bestilt elektronisk styring til å begrense farten. Man kan begrense farten i trinn, slik at man for eksempel kan ha tre trinn, sier Eide til politikerne.

- Det gjør at man kan starte med lav fart og så øke gradvis etter behov. Erfaringene fra Östersund er at det ikke er nødvendig med en fart over 70 kilometer i timen, sier han.

- Bilene har en voldsom akselerasjon og er ganske arbeidskrevende å kjøre. De bruker 10 minutter på å lade. Vi planlegger kjøring med fire biler mens de andre fire står til lading. Det gir en kjøretid på åtte minutter før man laster om. Det er bra, sier han.

Sponsorer

Flere representanter i kommunestyret er nysgjerrige på hva som skal til for å sponse en av bilene.

- For å sponse en hel bil tar vi 20 000 kroner i året i fem år. Da legger vi også til rette for at bedriftene med sponsorlogoene sine får benytte bilene eksklusivt ved enkelte anledninger, sier Eide.

- Vi har gått målrettet på enkelte selskap så langt, men planlegger å ta kontakt med flere bedrifter i tiden fremover, sier Hans Eide.

Etter planen er gokart-banen i drift i løpet av begynnelsen av mai.

LES OGSÅ: Bevilger en million til kommunale gokarter