Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det er store lokale forskjeller mellom kommunene i Trøndelag fylke når man ser på andelen som fullfører videregående opplæring i løpet av fem år.

På Fosen er andelen som fullfører høyest i Åfjord og Indre Fosen. Her er det henholdsvis 74,9 og 71,2 prosent av elevene som fullfører videregående i løpet av fem år.

På bunn i fylket

Tallene er basert på et snitt av de fem siste årene, og gjelder alle studieprogram. I Osen kommune fullfører 68,2 prosent, mens Ørland, Bjugn og Roan er blant kommunene med lavest andel som fullfører i hele Trøndelag.

I Bjugn, som huser Fosen videregående skole, er det 65 prosent av elevene som fullfører på fem år. I Ørland fullfører 64,8 prosent, og Roan fullfører 63,6 prosent.

– Den gode nyheten er at tallene på fylkesnivå er oppløftende. Jobben er ikke gjort, men de viser at det gjøres mye bra arbeid i kommune og fylkeskommune. Og det er nødvendig, for vi trenger mye kompetent arbeidskraft i årene som kommer, sier Tord Lien, regiondirektør i NHO Trøndelag.

Rissa videregående skole. Foto: Sigrun Overland

Forberedelse viktig

Han er imidlertid bekymret over de store lokale forskjellene i Trøndelag.

– Det er store forskjeller mellom kommunene på hvor forberedt elevene er på videregående opplæring etter ti år med grunnskole. Frafall handler ikke utelukkende om forberedelse, men det er et svært viktig kriterium for å fullføre. Tallene viser at det åpenbart er noen elever som er godt rustet etter ti år med grunnskole, mens vi har kommuner der for mange elever faller fra, sier Lien.

Behov for yrkesfag

Lien er særlig opptatt av frafallsprosenten på yrkesfag. NHOs eget kompetansebarometer for 2017 viser at det er et stor gap mellom tilbud og etterspørsel etter kompetanse, og at to av tre bedrifter i Trøndelag har et udekket kompetansebehov. Det er høyere enn landsgjennomsnittet.

Nær 70 prosent av bedriftene oppgir at de vil ha behov for å rekruttere folk med yrkesfaglig utdanning de neste fem årene.

Andelen som fullfører yrkesfaglig opplæring etter fem år på Fosen er nedslående lesning for Lien.

Åfjord videregående skole. Foto: Snorre Berg

– Bør ha større ambisjoner

I Åfjord er andelen som fullfører yrkesfaglig utdanning på 64,1 prosent, og Indre Fosen er tallet 60,7 prosent. I Bjugn og Ørland er det nærmere halvparten av elevene som fullfører på fem år: Henholdsvis 53,4 og 51,6 prosent.

– Åfjord og Indre Fosen har et brukbart resultat, men når drøyt halvparten av de som begynner på yrkesfag fra Ørland og Bjugn fullfører i løpet av fem år, så tenker jeg at man bør ha større ambisjoner. Vi vet allerede i dag at etterspørselen etter yrkesfag er stor, og etter hvert som næringslivet endrer seg så øker behovet i framtida, sier Lien.

Kan gjøre seg attraktive

– Når andelen som fullfører er nede på femtitallet bør lokalpolitikerne ta det på alvor, og stille seg spørsmålet om hva de kan gjøre, sier han.

Han viser til at en høy andel faglært arbeidskraft i en kommune kan bidra til å tiltrekke seg næringsetableringer.

– Det er noe særlig distriktskommuner bør tenke over. Før flyttet folk dit bedriften lå for å jobbe. I dag er det i stadig større grad slik at etableringene legges dit hvor man får tak i kompetent arbeidskraft. At mange elever fullfører videregående handler altså ikke bare om tilgang på arbeidskraft, men også å gjøre seg attraktiv for næringsvirksomhet.

På agendaen

– Hvilke konkrete tiltak mener du lokalpolitikerne bør gjøre?

– Det finnes ingen fasitsvar på hva som fungerer, og det er ikke nødvendigvis slik at det som fungerer i Åfjord vil fungere for Ørland og Bjugn. Samtidig tror jeg det er viktig at alle politikerne diskuterer temaet regelmessig i kommunestyrene, og gjør seg kjent med tallene. Bruker man nok penger og har man nok kvalifiserte lærere i grunnskolen, er blant spørsmålene man bør stille seg, sier Lien og peker på at det er viktig å signalisere at man har ambisjoner om å øke andelen som fullfører videregående skole.

Tord Lien er regiondirektør i NHO Trøndelag. Foto: NTB scanpix

– Helt avgjørende

Lien mener også det er nødvendig å øke kompetansen innen grunnskolens rådgivningstjeneste, for å sørge for at ungdommene som skal begynne på videregående får oppdatert og god informasjon om hva arbeidsmarkedet etterspør.

– Jeg håper dette blir et viktig i neste års valgkamp, både i kommunene og på fylkesnivå. Frafallet er allerede et tema nasjonalt, og det er jeg veldig glad for. Tallene viser at man ikke kommer opp på nivået man bør være på, uten at også kommunene gjør mer, sier Lien, og mener det bør være et mål at minst to tredjedeler fullfører yrkesfaglig utdanning i løpet av fem år i Trøndelag.

– Dette arbeidet tar tid, men er helt avgjørende for samfunnsutviklinga i disse kommunene, sier han.