«Kva føringar er det gitt for bruk av sand på rullebana på Ørland i høve kampflybase for F-35?» spør stortingsrepresentant Willfred Nordlund (Sp) forsvarsministeren i et skriftlig spørsmål datert 27. juni.

Nå har han fått svar.

Nato-toppmøte

Onsdag denne uka er regjeringssjefer, utenriksministre og forsvarsministre fra hele Nato-alliansen samlet til toppmøte i alliansens nye hovedkvartersbygninger i Brussel.

Før avreise til møtet, har forsvarsministeren rukket å svare på hvilke regler som gjelder for bruk av strøsand på Norges nye kampflybase.

Bakke-Jensen sier at flystasjonen selv har råderett til å bestemme om de vil bruke strøsand, eller ikke.

«Ved Ørland flystasjon brukar ein til vanleg urea og aviform til baneavising. Spesifikasjons-krava til F-35 tillet og bruk av strøsand av ein viss størrelse for å auke friksjon på rullebanesystema. Det er såleis opp til flystasjonen å vurdere om bruk av strøsand kan vere formålstenleg i den daglege verksemda.» lyder hele svaret fra forsvarsministeren.

Ny teknologi

Det er brann- og redningstjenesten på flystasjonen som står for friksjonstesting av rullebanen for å påse at denne ikke er for glatt til at kampflyene kan ta av og lande trygt på Ørlandet.

Dårlig vær og glatte rullebaner om vinteren gjør at Forsvaret har vurdert det som nødvendig med bremseskjermer på de nye norske kampflyene for å gjøre landinger tryggere.

Norge har utviklet nden nye bremseskjermsteknologien for F-35. Det er teknologi andre land i F-35 partnerskapet kan anskaffe dersom de finner det nødvendig.

– Våre kampfly må kunne lande under ekstreme norske vinterforhold, og Norge som har erfaring med dette er med på å utvikle og teste bremseskjermen for F-35. Jeg er svært tilfreds med at Luftforsvaret er i rute mot operativ evne med F-35 i 2019, også under krevende vinterforhold, sa programdirektør i Kampflyprogrammet Morten Klever etter at Luftforsvaret i februar prøvde ut nye bremseskjermer for kampflyene på Ørland flystasjon.

Da hadde Norge brukt nesten et år på å teste og sertifisere de norsk-utviklede bremseskjermene for bruk på det nye F-35 kampflysystemet.

Og flystasjonen kan altså også bruke strøsand dersom de finner det formålstjenlig, ifølge forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.