I midten av mai skrev Fosna-Folket at de nye fergekaiene på strekningene Brekstad-Valseth og Flakk-Rørvik var godt i rute. To måneder senere, forteller prosjektleder i Statens vegvesen, Harald Inge Johnsen at arbeidet fortsatt går som det skal.

Bedre parkering på Rørvik

- På Flakk-Rørvik er det støping på Rørvik som fortsatt pågår, i tillegg til forlengelse av kaipiren. Videre er det graving av grøfter for framføring av kabler og ledninger både på Flakk og Rørvik forteller Johnsen.

Prosjektlederen forteller at om alt går etter planen, vil det ikke ta så lang tid før aktørene som skal sette inn installasjoner, kan starte arbeidet på denne strekningen.

- Siemens som kommer med ladeutstyret, starter fra august og utover. Samtidig vil vi fortsette med kaibygging, opplyser han.

På Rørvik vil arbeidet med graving og masseutskifting fortsette. Johnsen kan fortelle at det vil bli færre rekker med køoppstilling her tidlig på høsten. Parkeringsplassene, derimot, er per dags dato mye bedre enn de har vært tidligere.

Eventuelt alternativt drivstoff

- Kaia på Brekstad er fortsatt preget av pælearbeider og det pågår stadig knusing av masser på Bjugn fabrikker som brukes til utfylling på kaia. På Valset er ting på plass utenom de tekniske tingene, som er noe forsinket fra leverandøren. Dette kommer på plass etter ferien, sier Johnsen.

Det eneste som ligger etter skjema på dette tidspunktet er ifølge Johnsen de tekniske byggene på Brekstad og Valset.

I tillegg nevner han koordinering med alle sideleverandørene som en mulig utfordring. Tidligere har 1. januar 2019 blitt omtalt som et vel ambisiøst mål for å få å få det nye kaianlegget på Brekstad på plass for de nye fergene. Nå ser derimot Johnsen ganske lyst på situasjonen, og har for alvor begynt å tro på at målet kan nås.

- Det kan bli tøft å få på plass alt med lading på Brekstad, men fergene kan være operative 1. januar, eventuelt med alternativt drivstoff innledningsvis, forteller han.

Innen et par uker er det imidlertid ferietid for arbeidet på de fire kaiene og det må påregnes noe stillstand i to uker.

Under utrustning

Teknisk sjef i FosenNamsos Sjø, Joachim Ofstad Ness forteller at også arbeidet med fergene på strekningen Flakk-Rørvik går som planlagt. De er der de skal være før fergene skal leveres. Den første ferga 1. november, mens den andre leveres 15. november.

- Nå er de under utrustning på Myklebust verft. Her vil det foregå blant annet montering av utstyr, innredning og malingsarbeid, sier Ofstad Ness.

Han melder om en nokså knirkefri periode siden mai. Prosessen har gått radig for seg helt siden fergene ankom Norge.

- Utrustningsfasen, som vi er inne i nå, kommer til å vare fram til sensommeren. Spesielt monteringen av undervannsutstyr er en hovedaktivitet, slår Ofstad Ness fast.

Utfordrende siste fase

Fra sensommeren og fram til levering av fergene i november vil de gå gjennom en testfase. I motsetning til nåværende fase, tror Ofstad Ness at testingen kan by på utfordringer. Mye av spenningen er knyttet til integrasjon mellom fergene og på land.

- Dette er helt ny teknologi. De skal blant annet lades med veldig høy effekt på 4500 kW, noe som aldri har blitt gjort på ferger før, forteller han.

Batteriene som skal brukes i fergene er også helt nye. De er utviklet på Siemens i Trondheim, sammen med underleverandører. Ofstad Ness håper nå at teknologien leverer varene.

- Det er mye ny teknologi som skal fungerer sammen, så det blir veldig spennende, erkjenner han.

Slik blir de nye el-fergene på strekningen Brekstad-Valset fra og med 1. januar 2019. Foto: Arkivfoto

To uker før

Regionleder Odd Reidar Ormåsen i Fjord1 forteller at fartøyene til strekningen Brekstad-Valset kan bli klart henholdsvis 1. og 15 oktober, som er to uker før den opprinnelige planen. Han mener det er en fordel i kontrakten som er inngått at det blir god tid til testing og opplæring av mannskap.

- Søsterskipet "Husavik" som går mellom Sandvikvåg og Husavik i Hordaland er satt i rute nå. Erfaringene derfra lover veldig godt, sier Ormåsen.

Nå jobbes det på spreng på verftet til Havyard i Sogn og Fjordane med fergene til strekningen. Alt av installasjon, innredning og systemer blir nå installert i fartøyene. Ormåsen forteller at alt skal settes sammen og testes mot slutten av september.

Fylkeskommunen må ferdigstille

I likhet med FosenNamsos Sjø, som har ansvaret for Flakk-Rørvik, er også Ormåsen spent på samspillet med infrastrukturen på land. De er avhengige av at fergekaiene blir ferdig til fristen.

- Det er viktig at fylkeskommunen ferdigstiller sitt arbeid fram til 1. januar. Fartøyene kommer til å gå uansett, om enn med diesel i starten, så det er ikke kritisk. poengterer Ormåsen.

Det første året for de nye fergene er en såkalt "grace period", som innebærer at reserveløsninger kan benyttes. Men selv om diesel er en mulighet, er regionslederen tydelig på at de ønsker elektrisk fra dag én.

Kan ta åtte uker

Han mener det er positivt at de nå ser ut til å bli ferdige i god tid før, da erfaringene tilsier at integrasjon mellom sjø og land kan ta tid.

- På strekningen Anda-Lote i Sogn og Fjordane har vi helektriske ferger. Vi har gode erfaringer, men det tar tid. Tidvis har det vært elektrisk, men så oppstår det noen feil underveis, medgir Ormåsen.

Opp til åtte uker kan det ta før alt er oppe å går, ifølge Ormåsen. Men han understreker at de har et år på seg, og ser lyst på situasjonen.