Det er blitt så godt som umulig å få gjennom kommunal forskuttering av utbedring. Flere kommuner i Trøndelag har framskyndet utbedringsprosjekter gjennom å forskuttere kostnadene for fylket. Bjugn kommune fikk asfalt på flere av sine veger på denne måten tidlig på 2000-tallet og Ørland har gjort det samme. Praksisen var omstridt, da den førte til at kommuner med god råd på denne måten fikk tiltak på bekostning av kommuner med dårligere råd. Derfor ble det fra fylkets side strammet inn på denne ordningen.

Dårligere veger

Varaordfører Jon Husdal har uttalt seg kritisk til det som har skjedd etter at fylkeskommuner fikk ansvaret for det gamle riksvegnettet som tidligere ble vedlikeholdt av staten. Fylkeskommunene fikk riksvegene i tillegg til vegene de hadde fra før, uten at det ble fulgt opp med ekstra bevilgninger. Det har resultert i det som senterpartipolitikeren beskriver som en forsømmelse av de gamle fylkesvegene.

– Det er ikke bare her i Åfjord vi sliter med dårlige fylkesveger. Flere kommuner i Trøndelag ser nå på hvordan de skal møte denne utfordringa, sier Husdal.

Vindkraftpenger

Et område der det ikke har manglet penger til vegbygging er der vindmøllene er. Dette gagner som regel ikke innbyggerne, men i samband med utbygginga av Kvenndalsfjellet og Harbakfjellet ,er det skutt inn penger i utbedring av fylkesveg 723.

Nå håper både varaordføreren og ordføreren at vindkraftutbygginga skal kunne hjelpe dem en gang til. Husdal har tidligere tatt til orde for å se på muligheten til å sette av skatteinntekter fra vindkrafta til utbedring av veger. Begge mener at det i utgangspunktet er forkastelig at en kommune skal betale for vegutbygginga sjøl.

– Jeg trur ikke vi har noe valg, sier Stjern.

Årsdøgnstrafikk

Et alminnelig kriterium for vurdering av om en veg skal få midler til utbedring er årsdøgnstrafikk. Det vil si at om en veg har låg trafikkmengde, da synker sjansene for å få midler. I Trøndelag fylke skal de lage en nye plan for vegutbygging. Kommunene får høve til å sende inn forslag om hvilke som skal prioriteres og hvilke kriterier det skal legges vekt på.

– Hva om vi går inn og legger i en andel i finansieringa sjøl, for eksempel 50 prosent av kostnaden. Hvordan kan de si nei til det? Vi har ikke noe å tae på å prøve, sier Stjern.

Høyres Håkan Berdahl mener tanken høres fornuftig ut.

– Vi kan være med på det, sier Berdahl.

Lys i tunnelene

Berdahl sier at de har diskutert vegforhold også i hans parti. En sak som kom opp er den dårlige mobildekninga som finnes i mange tuneller. Mange synes det er tullete at det brukes mange millioner på bygging av tuneller uten at en legger inn en slik sikkerhetsforanstaltning som mobildekning i prosjektet.

– Det bør opp som en sak, sier Berdahl.

Stjern sa seg enig med Berdahl i et en bør kikke nærmere på dette.

– Vi skal gå videre med det der, sier Stjern.

Når det gjelder finansiering av fylkesveger, bestemte formannskapet seg for å overlate til rådmann Per O. Johansen å utforme et skriv til fylkeskommunen om saken.