- Dette er en svært gledelig nyhet for alle oss på Fosen Yard. Vi er stolte over å ha vunnet denne store kontrakten i internasjonal konkurranse, sier konsernsjef Anders Straumsheim ved Fosen Yards i pressemeldingen.

De to selskapene er blitt enige om at MS Richard With og MS Nordlys skal gjennom totaloppgraderinger på verftet på Fosen.

Det sikrer ifølge pressemeldingen arbeid ved verftet gjennom lengre perioder høsten 2018 og våren 2019.

Største noensinne

I pressemeldingen beskriver de to selskapene hvilke endringer som skal gjøres på de to Hurtigruteskipene.

- Dette er den mest omfattende oppgraderingen av Hurtigrutens skip noensinne. Skipet vil fremstå som flunkende nytt, og gi både reisende på Kystruten og gjester fra hele verden en langt bedre opplevelse enn i dag, sier Tor Geir Engebretsen, konserndirektør for maritime operasjoner i Hurtigruten i pressemeldingen.

MS Richard With

MS Ricahrd With, som er oppkalt etter grunnleggeren av Hurtigruten skal til Fosen for oppgraderinger i november i år.

Alle lugarene om bord skal pusses opp med nye interiør og bad. Alle fellesområdene skal oppgraders, blant annet med nye restauranter og barer, og utendørs boblebad.

Skipet skal også få nye panoramavindu og skipet skal få langt flere suiter enn tidligere.

Øverst slik MS Richard With ser ut i dag. Nederst slik skipet skal se ut etter totalrenoveringen. De desidert største endringene, som nye lugarer, sees ikke utenfra. Foto: Axel M. Mosler / Hurtigruten

MS Nordlys

Våren 2019 er det MS Nordlys sin tur å komme til dokken på Fosen.

Selskapene skriver at også dette skipet skal totaloppgraderes fra kjøl til mast på Fosen Yards.

- Vi er utålmodige etter å komme i gang. Det er bare tiden og veien frem til den nye avtalen med staten starter i 2021. Og det er ikke lett å finne ledig kapasitet på seriøse verft som har god erfaring med passasjerskip. Derfor er vi veldig glade for at vi skal jobbe sammen med Fosen igjen, sier Engebretsen.

Både MS Richard With og MS Nordlys skal bygges om til hybriddrift drevet av nye naturgass-motorer og batteripakker. Det arbeidet skal stå ferdig før 2021, men er ikke kontrahert enda.

- Denne typen jobber er svært viktige for å kunne opprettholde og videreutvikle alle fagdisipliner på verftet, sier Straumsheim til egen organisasjon.