Opplaget økte fra 5193 til 5565 fra første kvartal 2017 til første kvartal 2018. Fosna-Folket har også fått om lag 400 flere abonnenter siden februar i fjor.

Den siste lesermålingen fra forbruker & media viser at Fosna-Folket har 20 500 daglige lesere på plattformene nett, mobil og papir.

Forklaringen er F-F+

Redaktør Alexander Killingberg sier at økningen ene og alene skyldes lanseringen av F-F+.

- Etter at vi lanserte abonnementsløsning også på nett, har vi snudd utviklingen fra opplagsnedgang til økning. Vi rekrutterer stadig flere abonnenter, og rekrutteringen skjer i hovedsak via F-F+. Dette forteller meg at Fosna-Folket leverer attraktivt innhold, og at den tidligere opplagsnedgangen først og fremst handler om endrede leservaner. Nå er vi i gang med å rekruttere yngre abonnenter på nett, påpeker han.

Satser på papir

Fosna-Folket har det siste året opplevd en voldsom økning i rene digitale abonnenter.

- De fleste norske aviser opplever fremdeles en nedgang i antall papirabonnenter. Det gjør også vi, men så langt i år har nedgangen flatet noe ut sammenlignet med i fjor, forteller Killingberg.

Redaktøren påpeker også at Fosna-Folket fortsatt satser på papiravisa.

- Vi har vel aldri levert så fete papiraviser som nå. Riktignok gikk vi fra tre til to utgivelser i uka i februar i fjor, men jeg mener helt bestemt at dagens to papiraviser er mer innholdsrike enn de tre vi hadde før. Til tross for at vi hadde en utgivelse mindre i uka, produserte vi totalt sett faktisk flere avissider i 2017 enn i 2016. Frekvensendringen har også gitt oss mer spillerom til å jobbe med større prosjekt.

- Det siste året har vi hatt store prosjekt som «mysteriet Olaf Ottersbo», en dokumentarfilm om flukten til Sverige under krigen og et større tematisk prosjekt om fiskeri- og havbruk på Fosen og i Trøndelag. Dette skal vi selvfølgelig fortsette med. Fosna-Folket skal som alltid dekke Fosen fra dag til dag 24/7 året rundt, men vi skal også gå i dybden på viktige og spennende tema, sier Killingberg.