Det er Norfakta som har gjort undersøkelsen, og om lag 200 personer i Rissa, Ørland, Bjugn og Åfjord har blitt spurt om hva de synes om Fosen Renovasjon og den jobben selskapet gjør.

Best på seks av 11

- På seks av 11 hovedspørsmål er vi sammen med et annet selskap best i landet, og vi skårer over gjennomsnittet på de andre spørsmålene også, sier en fornøyd daglig leder Ola Sørås.

Han er særlig tilfreds med at selskapet skårer høyt på det som er Fosen Renovasjons hovedoppgave.

- Vi er veldig fornøyd med at vi skårer høyt på spørsmålet om innsamling og gjenvinningsstasjoner, da dette er vår hovedoppgave. Renovatørene gjør en gjør en enorm innsats på glatte veger om vinteren, støvete veger på varme sommerdager og i trange gater i tettbygde strøk. Våre gjenvinningsstasjoner har ikke de samme fasilitetene som de nyeste anleggene i de største selskapene i landet, men de ansatte på våre stasjoner hjelper kundene med å bli kvitt avfallet på riktig måte og så effektivt som mulig. Undersøkelsen viser at dette blir satt pris på, understreker Sørås.

Tar kundene på alvor

Han tror også måten selskapet håndterte konkursen i RenoNorden på er blitt lagt merke til av kundene på en positiv måte.

Sørås sier at Fosen renovasjon tar innspill og henvendelser fra kundene på alvor.

- Et eksempel på dette er at vi nå skal innføre kildesortering på matavfall etter ønske fra kunder og politikere. Når ordningen blir innført er noe uvisst ennå.

Engasjerte kunder er ifølge Sørås en viktig faktor for å lykkes med renovasjon.

- I de siste ukene har vi sett et enormt engasjement i forbindelse med årets strandryddeaksjon. Vi overgår alle rekorder for innsamling av marint avfall, noe som kommer alle innbyggere, næringsliv, turister og Fosen-regionen til gode.

Vil bli enda bedre

Fosen Renovasjon vil ikke hvile på laurbærene fra denne undersøkelsen.

- Vi vil ta med oss resultatene fra kundeundersøkelsen og arbeide for å bli enda bedre på flere områder, sier Sørås.

Den samme kundeundersøkelsen ble gjennomført både i 2011 og 2015, og kundenes tilfredshet med Fosen Renovasjon har økt hver gang.