Etter en lang flytur fra fabrikken i Fort Worth i Texas, USA, landet tre amerikanske piloter på Ørland flystasjon tirsdag kveld for å overlevere kampfly nummer fire, fem og seks på norsk jord.

Over to milliarder

Slik det har vært planlagt siden starten av F-35 programmet, går prisen per kampfly ned år for år. I februar kunngjorde flyprodusent Lockheed Martin at flyene av type F35A, som er de Norge får levert, har en grunnpris på 94,6 millioner amerikanske dollar i 2018.

Med dagens kronekurs, tilsvarer det drøyt 775 millioner kroner for hvert av de tre F-35 kampflyene som landet i dag, før man legger til eventuelt ekstrautstyr, litt som om man kjøper en bil fra sin lokale forhandler.

I 2017 bygget Forsvarsbygg for 1,8 milliarder kroner på Ørland flystasjon, i dag landet større verdier flystasjonen.

Egen avdeling

Forsvarsmateriell, etaten med ansvar for å utruste Forsvaret med relevant og tidsriktig materiell, skal nå gå gjennom de tre flyene som ankom Ørland flystasjon for å bekrefte at alt er slik det skal være.

I fjor høst etablerte Forsvarsmateriell en egen kampflyavdeling for å ivareta mottak av nye fly og omfanget av alle delene som skal leveres i forbindelse med oppstart av det nye våpensystemet.

Forsvarsmateriell skriver på sine nettsider at kampflyavdelingen Kjeller utenfor Lillestrøm, og har representanter knyttet til det flernasjonale programkontoret for F-35 i USA.

Aktiviteten for avdelingen skal gradvis trappes ned etter 2020, når fly og deler er på plass, men avdelingen skal fortsette å ta imot og kontrollere nye fly som ankommer Ørlandet og Norge.

Mottakskontrollen gjør at det vil ta litt tid før det blir flere F-35 i lufta over Fosen.

Erstatter

Siden før nyttår har 132 Luftving fløyet med F-35 regelmessig fra Ørlandet. De jobber etter en plan frem mot å overta beredskapsoppgaver fra F-16 i 2019.

F-16 ble utviklet på 1970-tallet, og nye systemer er etterutviklet og satt inn i flyene over mange tiår. F-16 går mot slutten av sin levetid, og skal fases ut helt ut av det norske Forsvaret i løpet av 2022.

Da har F-35 tatt over alle oppgavene fra sin forgjenger, men først i 2025 vil alle de nye norske kampflyene være levert etter dagens planer.

Økt aktivitet

Aktiviteten ved Ørland flystasjon skal gradvis trappes opp i takt med at det leveres tre F-35 hver høst og hver vår i årene fremover.

Reguleringsplanen for Ørland flystasjon forutsetter at den nye normalen vil være dobbelt så mange flyavganger fra Ørlandet som i dag.

Ikke alle de inntil 52 F-35 kampflyene vil være stasjonert på Fosen. I dag er sju norske F-35 stasjonert i USA for bruk i utdanningen av norske piloter og teknikere. Etter planen skal fire fly være stasjonert der i løpet av hele levetiden til den nye flytypen.

I tillegg skal Norge ha to F-35 i døgnkontinuerlig NATO-beredskap fra flystasjonen ved Evenes i Nordland.

Utbygging

Ørland flystasjon rustes kraftig opp som Norges hovedkampflybase. Investeringer for flere milliarder kroner er allerede gjort. Flystasjonen ble markert som klar for første mottak av F-35 i fjor høst. Det betyr ikke at utbyggingen er ferdig.

Utbyggingen på flystasjonen skal etter planen vare til minst 2020. I dag er flystasjonen beskyttet av luftvernssystemet NASAMS II. Etter dagens investeringsplaner skal et nyutviklet langtrekkende luftvern være på plass på Ørlandet i 2025.