Regjeringa har nylig kunngjort at det skal bli lik praksis over hele landet for det de omtaler som nullutslippskjøretøy. Det vil si for kjøretøy som går på hydrogen eller elektrisitet.

Kjører elbil

Det var i fjor at Singsaas skaffet elbil. Han sier beslutninga om å kjøpe Golf med batteri ene og alene er fundert på økonomi. Det er de låge drivstoffutgiftene som gjorde at han bestemte seg for å investere i en slik doning. Singsaas sier han reiser så sjelden gjennom bomstasjoner og på ferga, at det ikke berører ham i særlig stor grad.

– Likevel synes jeg det er steike tullete at elbiler ikke skal betale det samme på ferga som andre. En plass er en plass, enten bilen går på fossilt drivstoff eller ikke, sier fremskrittspartipolitikeren.

Sparer penger

I dag betaler bilister som kjører over Flakk Rørvik 252 kroner for et kjøretøy på under seks meter. Av dette er 93 kroner bompenger. Dette gjelder vel å merke om kjøretøyet har en motor som bruker fossilt brennstoff. Alle med elbil eller hydrogendrevet bil er i dag fritatt for betaling av bompenger. En elbil med autopass vil allerede i dag betale 79 kroner. Spørsmålet blir da om innehavere av avtale om autopass får betale enda mindre enn i dag, eller om de blir belastet som tidligere.

– Den nye ordninga gagner den som har batteribil, men det er ikke riktig likevel. Sjøl er jeg avhengig av bil, og det er økonomien som avgjør hvilken bil jeg kjører, sier Singsaas.

Retningslinjer

Regjeringa viser til nasjonale takstretningslinjer for nullutslippskjøretøy som Stortinget tidligere har vedtatt. Stortinget vedtok 5. desember 2016 følgende:

«Stortinget ber regjeringen utvide fordelene for elbiler gjennom følgende tiltak:

Det etableres en nasjonal bindende regel om at nullutslippskjøretøy ikke skal betale mer enn maksimalt 50 pst. av takstene for konvensjonelle kjøretøy når det gjelder bompenger, ferjer og parkering.»

Bompenger

I gjeldende takstretningslinjer som gjelder for bompengeinnkreving på offentlig veg, er nullutslippskjøretøy fritatt fra å betale bompenger. Regjeringa legger nå opp til at nullutslippskjøretøy skal betale mellom 0 og 50 prosent av ordinær takst. Da skal brikkerabatt være trukket fra.

Med andre ord åpner det for at elbilistene mange steder i landet fra nå av skal være med å betale for seg når samfunnet investerer i bompengeprosjekter. I tråd med bompengepolitikken generelt, forutsettes det at takstnivået for nullutslippskjøretøy i lokalpolitiske vedtak skal følge de nasjonale føringene.

Billigere

I planleggingen av nye bompengeprosjekter legges det i utgangspunktet til grunn en takst for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 på 50 prosent av takst etter brikkerabatt, og i takstgruppe 2 på 0 prosent, dersom det ikke er fattet lokalpolitiske vedtak om noe annet innenfor gjeldende rammer. Det åpnes også for å ta betaling for nullutslippskjøretøy i eksisterende bompengeprosjekt, dersom det er lokalpolitisk tilslutning til dette. Betaling av bompenger som nullutslippskjøretøy krever bruk av elektronisk brikke og gyldig avtale.

I byene

I bypakker med miljødifferensierte takster skal nullutslippskjøretøy heller ikke betale mer enn 50 prosent av det bensindrevne kjøretøy betaler. Her er det ikke et krav om elektronisk brikke og gyldig avtale for betaling av bompenger.

Samferdselsdepartementet har gitt signaler om at de vil følge med på den teknologiske utviklinga. Om veksten i antall nullutslippskjøretøy fortsetter, heter det at en vil vurdere takstnivået for nullutslippskjøretøy. Endringene innføres ved at takstretningslinjene for bompengeinnkreving på offentlig veg endres. Hvis lokalpolitikerne vil det, må nullutslippskjøretøy også være med på å betale i de første bompengeprosjektene i løpet av 2018.

Ferger

I dag er det ulik praksis for taksering av nullutslippskjøretøy på riksvegfergesamband og fylkesvegferjesamband. I tillegg er det forskjeller fra fylke til fylke.

«Nullutslippskjøretøy skal ikke betale mer enn maksimalt 50 prosent av takstene for tilsvarende stort konvensjonelt kjøretøy på ferje. Taksten for nullutslippskjøretøy skal kunne rabatteres med ulike rabattordninger på lik linje med konvensjonelle kjøretøy.»

I tillegg til at det blir endringer i takstsystemet for ferger og bomveger, vurderes det rabattsystemer for parkeringsavgift for nullutslippskjøretøy. Et forslag til endring av vegtrafikkloven og parkeringsforskriften har vært på høring.