Nylig skreiv vi om Jan P. Stjern og Arnold Stjern som påpekte hvor elendig forfatning den siste delen av fylkesveg 6328 er i. Vegen går fra Årnes til Stjern, og det er spesielt den siste strekninga mellom By og Stjern som de to beboerne har uttrykt frustrasjon over. I saken nevner de at politikere stort sett er å se når det er valgår.

Stokke har et greit svar på hvorfor det er slik.

– Når det er valgår blir vi ofte invitert til å komme og se på fylkesveger, sier senterpartipolitikeren.

Mye veg

Stokkes partifelle er ikke nådig når han snakker om tilstanden til fylkesvegene både i Åfjord og andre steder i fylket. Varaordføreren gir sin fulle tilslutning til beskrivelsen som beboerne i Stjern gir av fylkesvegen de bor ved.

– Sia fylkene fikk ansvaret for det som før het riksveger, er de gamle fylkesvegene blitt systematisk forsømt. Dette er situasjonen på 6328 til Stjern. Det samme gjelder fylkesveg 6332 mellom Morka og ut til Ratvika som dere skreiv om for ei stund sia. Tilstanden til disse vegene er under enhver kritikk, sier varaordføreren.

Tålmodighetsprøve

Husdal mener de som har ansvaret for dette fortjener å få det glatte lag.

– Dette er blitt en tålmodighetsprøve. Det er ikke artig å holde på med politikk og prøve å være seriøs når mer sentrale politikere ikke tar tak i dette. Jeg har vært med i politikken lenge. Samtlige fylkesvaraordførere den tida jeg har vært med har vært på besøk i Åfjord for å se på fylkesvegene. Ingen ting skjer, sier Husdal.

Drastiske tiltak

Husdal forteller at det for Åfjord vedkommende har blitt vurdert å bruke vindkraftpenger til å forberede utbedring av vegene.

– Sjøl om det egentlig er fylkeskommunens ansvar, kan det i alle fall bli aktuelt for kommunen å delta med midler til planlegging av nye veger, men vi bør få garantier for at noe vil bli gjort, sier Husdal.

Noen garantier kan ikke Stokke komme med, men hun forteller at det jobbes med en ny strategiplan for samferdsel i Trøndelag. Denne planen legges ut til høring, og her kan også Åfjord kommune komme med sine innspill. Høringsfristen er 1. juli.

– Det vil bli dialogmøter der lokalpolitikerne kan spille inn hvilke vegstrekninger de vil prioritere, sier Stokke.

Kriterier

I samband med all planlegging av vegbygging, har det vært det årsdøgnstrafikk som har ligget til grunn for beregning av behovet for utbedringer av vegnettet. Det har gjort at mindre steder som ikke ligger i hovedferdselsårene har stilt langt bak i køen i kampen om begrensede midler til utbedring og vedlikehold. Det nye i denne høringa er at de som melder inn sine behov, kan legge andre kriterier til grunn. Det kan være, som i Stjern sitt tilfelle, belastning fra tungtrafikk, økonomisk aktivitet av stor betydning for samfunnet, sikkerhet etter skoleveger og andre faktorer som lokalpolitikerne vil vektlegge.

– Det er viktig at alle spiller inn dette. Endringer blir ikke gjort før dette er vedtatt, sier Stokke. Fylkespolitikeren sier at den nye samferdselsplanen forhåpentligvis gir god utnyttelse av midlene. Likevel vil det ikke bli mer midler til fylkesveg uten at staten bevilger mer midler til formålet. Derfor kommer det sannsynligvis flere bomvegprosjekter. Et bomvegprosjekt som er under planlegging i Trøndelag er fylkesveg 30 mellom Støren og Røros.