Forrige uke omtalte Fosna-Folket at Statens vegvesen sier nei til å redusere farten inn mot Haugenkrysset fra 80 km/t til 60 km/t. Både Bjugn kommune, Botngård skole og lokale bussjåfører har vært svært bekymret for trafikksikkerheten i området i lengre tid, uten at de har fått medhold.

Skal vurderes på nytt

Bjugn kommune har bedt om ei ny vurdering av fartsgrensa ved Haugenkrysset, og mandag møttes partene i trafikksikkerhetsutvalget i Bjugn. Som en del av møtet dro Statens vegvesen, representanter fra politiet og medlemmene av trafikksikkerhetsutvalget på befaring.

– De kunne ikke love oss 60-sone over bordet, forståelig nok. Men de skal ta ei ny vurdering, sier varaordfører og leder i trafikksikkerhetsutvalget, Hans Eide (Sp).

Bakgrunnen for at Statens vegvesen ikke ville innfri ønsket om 60-sone, var blant annet basert på antall avkjørsler, kryss og bruk av avkjørsler.

– For at folk skal overholde og respektere fartsgrensene vi setter, er det viktig at skiltet fartsgrense oppfattes når naturlig som mulig i forhold til omgivelsene, skrev Statens vegvesen i avslaget.

Medhold fra departementet

Samtidig som kommunen håper at den nye vurderinga kan føre til redusert fart ved krysset, har trafikksikkerhetsutvalget nå slått fast at det snarest bør settes i gang bygging av rundkjøring i Haugenkrysset.

En femarmet rundkjøring vil gi bedre trafikkavvikling og lavere hastighet på sikt, mener Eide. Imidlertid har verken Statens vegvesen eller fylkeskommunen ønsket å støtte prosjektet økonomisk enn så lenge.

Vedtaket om nei til rundkjøring ble senere påklagd til Kommunal- og moderniseringsdepartementet, som ga kommunen medhold i saken.

Varaordfører Hans Eide (Sp) er leder i trafikksikkerhetsutvalget. Foto: Ina Marie Haugen

Kan forskuttere rundkjøring

– Krysset er på en fylkesvei, så det er i utgangspunktet fylkeskommunen som må bevilge penger til rundkjøring. Vi har imidlertid gitt signaler på at vi er i stand til å forskuttere prosjektet, sier Eide.

Varaordføreren sammenligner ei eventuell rundkjøring på fylkesvei 710 med Vestrått-krysset i Ørland.

– Rundkjøringa ved Vestrått kostet om lag 12 millioner da den ble bygd. Dersom vi klarer å få rundkjøring ved Haugenkrysset inn som en tilleggsbestilling i Fosenvegene-prosjektet vil den bli langt billigere, mener Eide.

Han mener det haster å få på plass ei løsning ved krysset, som benyttes både av harde og myke trafikanter.

– Rundkjøring er den beste løsninga på sikt, sier Eide.

DEBATTINNLEGG: «Jeg husker spesielt første skoledag – da gjorde jeg noe jeg ikke fikk lov til – jeg syklet helt fram til skolen»

Falsk trygghet

Senioringeniør Helge Stabursvik i Statens vegvesen deltok på møtet i Bjugn mandag. Han sier at de vil foreta ei ny vurdering av krysset i løpet av en uke eller to.

– Vi har klare kriterier å forholde oss til, og det er relativt liten grad av skjønn i disse sakene. Vi skal ta med oss tilbake det vi fikk av informasjon på møtet, og se på det, sier Stabursvik.

Han peker særlig på faren for falsk trygghet ved å senke fartsgrensen i Haugenkrysset.

– Å sette ned farten kan fungere fint, men dersom det er få bilister som følger den nye fartsgrensa kan det gi falsk trygghet. Det har vi erfaring med fra andre steder, sier Stabursvik.

Lavere fart i rundkjøring

Om planene om rundkjøring sier Stabursvik at det på generelt grunnlag kan ha en betydelig effekt på farten.

– En rundkjøring vil automatisk dempe hastigheten betraktelig. Men hvorvidt det blir bygd rundkjøring eller ikke får være opp til fylkeskommunen, sier han.