- Firmaet har aldri hatt en høyere omsetning enn i fjor, sier daglig leder Øystein Syltern.

Gullalder

Åfjord-entreprenøren er inne i en gullalder. Aldri har hjemmemarkedet på Fosen vært større. En rekke veiprosjekt i regi av Fosenvegene samt vindkraftutbyggingen sørger for det.

- For første gang i firmaets historie ligger vi an til å få et kjempestort hjemmemarked i fire, fem år. Det vil være naturlig å ansette flere hos oss, sa Syltern til Fosna-Folket samme dag som vindkraftutbyggingen ble besluttet i februar 2016.

Rekorder for fall

Spådommen har for alvor slått til. Syltern vant først kontrakten på byggingen av adkomstveiene til Roan vindpark. Senere samme år halte de også i land hovedkontrakten på den samme vindparken. Dette var til da den største kontrakten i firmaets historie. Nå er rekorden slått.

Fredag forrige uke kom nyheten om at Syltern skal bygge ytterligere tre vindparker på Kvenndalsfjellet og Harbakfjellet i Åfjord samt Geitfjellet i Snillfjord. Kontraktsverdi: 600 millioner kroner. Kontrakten er den største noensinne i norsk vindkraft.

Vindkraftutbyggingen har gitt Syltern store oppdrag. Her løftes de første turbindelene i land på Monstad kai i Åfjord. Foto: Terje Dybvik

- Greit resultat

Mye har skjedd på kort tid for Syltern. Ikke bare har omsetningen skutt i været. Entreprenøren har de siste årene også økt staben fra rundt 100 til 140 ansatte. Firmaet har aldri vært større.

- Er det utfordrende å vokse så mye på kort tid?

- Det er klart. Det å ha nok administrative ressurser er en utfordring. Anleggsmarkedet generelt øker, og det er ikke ressurser som blir fristilt noe sted. Vi har kommet ut av det med intern rekruttering og omdisponering av folk. Det er ikke noe problem å skaffe nok maskiner. Vi har også vært heldige og fått god tilgang på kvalifisert arbeidskraft i produksjonen, sier Syltern.

Kartet viser internveier og turbiner i Kvenndalsfjellet vindpark. Adkomstveien fra Ryssdalen er ikke synlig på kartet, men Ryssdalen ligger til venstre for parken på dette kartet. Foto: Fosen Vind

- Dere økte omsetningen fra 285 til 570 millioner kroner i fjor, men hvordan er det med marginene?

- Det har vi ikke landet helt, men for å si det på enkelt vis: Det er kurant. Et greit resultat. Dette blir offentlig når regnskapet er sendt inn til Brønnøysund.

- Hvordan er utsiktene i år?

- Vi antar at vi lander på cirka samme omsetningsnivå som i fjor.

- Dere har ikke tenkt å fortsette å vokse med 200-300 millioner kroner i året?

- Ambisjonene er ikke der. Når vi er der vi er nå, er vi i stand til å gå på den typen jobber som vi ønsker oss, sier Syltern som også påpeker at tendensen i markedet er stadig større oppdrag.

Roan

Syltern er nå helt i sluttfasen med byggingen av Roan vindpark som blir Norges nest største. Bare Storheia blir større, og den ligger som kjent kun noen mil lenger sør i Åfjord. I Roan har Syltern på to år bygd rundt sju mil ny vei i fjellet. Nå er det kun finpussen som gjenstår, og snart starter monteringen av de første av totalt 71 vindturbiner.

- Det har vært krevende, men ikke uhåndterbart. Det er et arbeidsomt terreng og krevende å holde fremdriften, svarer Syltern når Fosna-Folket ber ham oppsummere arbeidet med Roan vindpark.

- Hva har vært vanskelig?

- Det er bratt. Så er det daler som skal krysses. Dette er jo et fjellandskap, påpeker han.

Syltern understreker at de har holdt tidsskjemaet.

- Vi er egentlig ferdig. For vår del kan de komme å montere turbinene i morgen, sier han og roser arbeidsstokken for godt utført arbeid.

Kartet viser Roan vindpark med veinettet i fjellet og plasseringen av turbinene. Foto: Fosen Vind

Pluss

- Hvor mye tjener Syltern på jobben med Roan vindpark?

- Vi har ikke den helt endelige oversikten ennå, men vi kan si det sånn at det går greit.

- Det er ikke noe tapsprosjekt for dere?

- Nei, det er det ikke, svarer Syltern.

På spørsmål fra Fosna-Folket om hvorvidt de har hatt noen arbeidsulykker med personskade under byggingen av Roan vindpark, svarer entreprenøren nei.

- Det er vi veldig fornøyde med. Byggherren har også hatt et veldig fokus på det. Vi har vært heldige, og kanskje også litt dyktige. Det er en problemstilling når mye må gjøres på kort tid. Det er gjerne da at skader oppstår, men vi har ikke hatt noen skader på ansatte.

Må stenge veien

Rett etter påske gyver Syltern løs på tre nye vindparker. Samtidig er Åfjord-entreprenøren i full gang med å bygge ny fylkesvei 723 fra Ryssdalen til Herfjord i Åfjord samt riksvei 70 ved Tingvoll på Møre. Av de nye vindparkene, rangerer Syltern Kvenndalsfjellet som den mest utfordrende. Og det er den første delen av adkomstveien opp fra Ryssdalstoppen som er spesielt krevende.

- Det er bratt der. Så går dagens fylkesvei under der vi skal sprenge. Veien må stenges under sprenging. I tillegg må vi evakuere de som jobber med brua over Ryssdalen, forklarer Syltern.

Harbakfjellet vindpark. Kartet viser adkomstvei, internveier og plasseringen av vindturbiner. Foto: Fosen Vind

I Harbakfjellet og Kvenndalsfjellet skal Syltern til sammen bygge nær fem mil ny vei. Parkene skal stå ferdig i 2020.

- Hvordan er det å håndtere kontrakter på hele 600 millioner kroner?

- Vi har begynt å få en viss rutine på det med vindkraft. De tre nye parkene er mindre intense i fremdrift enn det Roan var alene. Nå har vi mer tid. Sånn sett er det enklere å håndtere denne enn Roan.

- Dere er allerede i gang med å bygge ny fylkesvei 723 like ved Kvenndalsfjellet og Harbakfjellet. Hvor avgjørende var det for at dere fikk de siste vindparkkontraktene?

- Det var ikke avgjørende, men det var naturligvis en fordel. Det er enklere for byggherrene i vegvesenet og Statkraft at det er samme entreprenør, svarer Syltern.

Fornøyd

Fra byggingen av Roan vindpark. Foto: Terje Dybvik

Åfjord-entreprenøren mener de har fått det de kunne håpe på av oppdrag i vindkraftutbyggingen.

- Jeg må si at vi har fått det som var mulig. Vi har gått for fullt her og fått de kontraktene det var mulig å få, sier Syltern.

At byggingen av Norges største vindpark på Storheia glapp til Veidekke beskriver han knapt som en skuffelse.

Bakrus etter festen?

Selv om det nå er Klondike på Fosen, vil også denne gullalderen ta slutt. Vindkraftutbyggingen på halvøya er trolig ferdig i løpet av 2020. På samme tidspunkt vil det aller meste av Fosenveg-prosjektet også være unnagjort. Kun siste finpuss på kampflybasen på Ørlandet gjenstår. Syltern tror de vil klare å unngå bakrusen etter byggefesten.

- Da er vi tilbake i en normalsituasjon hvor vi stort sett trafikkerer ferjene. Vi kommer til å ha oppdrag andre steder enn på Fosen. Den største økonomien er i trondheimsområdet, men vi regner Midt-Norge som vårt hovedarbeidsfelt.

- Dere blir ikke arbeidsledige selv om det blir stille på Fosen?

- Vi skal gjøre vårt beste for ikke å bli det. Vi vet jo at det kommer flere vindparker. Det markedet er vi interesserte i.

- Hva med E6-byggingen?

- Det avhenger av kontraktstrukturene. De største kontraktene er vi ikke interesserte i, svarer Syltern og påpeker at det går en grense også for dem.

- Vi er nær det taket med den 600-millionerskontrakten også. Men det er ikke bare kontraktstørrelsen i kroner og øre som er viktig. Det avhenger også av hvor lang tid vi har på jobben. Har vi lengre tid, går det bra å håndtere veldig store kontrakter, forklarer Syltern.

Han hadde tatt litt påske, men forklarte at han også var litt i jobbmodus da Fosna-Folket pratet med ham en halvtime tirsdag.

Nå er det klart for montasje av selve vindturbinene i Roan vindpark. Foto: Terje Dybvik