- Veiarbeidet skal etter planen være ferdig i november 2020, sier daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene.

Veiprosjektet er ikke bompengefinansiert gjennom Fosenvegene, men det er Fosenvegene som har ledet veiplanleggingen. Trøndelag fylkeskommune finansierer prosjektet med låneopptak som skal nedbetales med fremtidige rassikringsmidler. Roan kommune bidrar også med rundt 30 millioner kroner.

Rasutsatt

Berfjorden like sør for Roan sentrum har i lang tid vært sett på som en av Trøndelags mest rasfarlige veier. Det er her man finner Roans karakteristiske halvtunneler. I desember 2016 gikk et større ras like etter at skolebussen hadde passert.

Slik så det ut etter raset på nordsiden av Berfjorden i desember 2016. Den ene halvtunnelen sees i bakgrunnen. Foto: Alexander Killingberg

Raset og den påfølgende veistengingen satte fart i planene om ny vei gjennom fjorden. På nyåret i 2017 ble det sett på flere løsninger, blant annet bru rett over fjorden. Denne løsningen ble skrinlagt på grunn av store usikkerhetsmomenter. Fylkespolitikerne gikk i stedet inn for tunnelløsningen i juni i fjor.

Nå er Statens vegvesen ferdig med forslaget til reguleringsplan. Den er nå ute på høring med svarfrist 25. april.

920 meter lang tunnel

Det skal nå bygges to tunneler i Berfjorden: Én på nordsiden av fjorden og én på sørsiden. Tunnelene gjør at man i fremtiden slipper å kjøre langs den rasfarlige og smale veien helt nede ved fjorden.

I dagene etter raset i 2016 ble fjellsiden over veien rensket for løse masser. Foto: Arkiv

Totalt skal det bygges 2,7 kilometer ny vei i Berfjorden. Den ene tunnelen blir 920 meter lang, mens den andre blir 670 meter. I tillegg skal det bygges 1,1 kilometer vei i dagen.

Lengre frist

Arbeidet med reguleringsplanen tok noe lengre tid enn først antatt. På grunn av dette er fristen for å få planen vedtatt skjøvet frem fra mars til juni-juli i år.

Man planlegger videre å lyse ut prosjektet på anbud i september-oktober i år. Ifølge Sundet i Fosenvegene ligger det an til byggestart før jul.

Må rive hytte

På nordsiden av Berfjorden, der Måviktunnelen skal bygges, må en fritidsbolig innløses.

«Vegen går videre inn i en tosidig skjæring av løsmasser i forkant av påhuggsflaten for tunnel. Skjæringene har helning 1:2 og en høyde på opptil 10 meter. Fritidsboligen som ligger omtrent i profil 140 må innløses», heter det i vegvesenets reguleringsplan.

Den nye veien får ellers flere høye fjellskjæringer. Før Berfjordfjordtunnelen på sørsiden blir det en tosidig skjæring på opptil 15 meter.

Kartet viser planområdet med Måviktunnelen til venstre og Berfjordtunnelen til høyre. Foto: Statens vegvesen

De delene av dagens fylkesvei som ikke blir i bruk etter veiprosjektet, vil for det meste bli avstengt for å hindre fremtidig ferdsel.

«Asfalten fjernes og benyttes som bærelag i ny veg. Mellom Jektvika og Ramsvika kan eksisterende veg benyttes som sykkelveg eller turveg i sommersesongen», står det i reguleringsplanen.

Veistenging

I forbindelse med veiarbeidet vil det etter alt å dømme bli veistenging i perioder.

«Det er et mål at trafikken ikke skal hindres mer enn nødvendig i forbindelse med gjennomføring av tiltaket. Vegen skal i størst mulig grad være åpen for trafikk i hele anleggsperioden. I anleggsfasen må det likevel påregnes restriksjoner i trafikkavvikling på eksisterende veg, men det tilstrebes at et kjørefelt holdes åpent så langt det er sikkerhetsmessig forsvarlig og mulig. Det må derfor påregnes både regulering med trafikklys og endret kjøremønster. Det vil bli behov for stengeperioder under arbeidet med Måviktunnelen, men det tilstrebes å begrense ulempene for trafikanter. Med hensyn på trafikkavviklingen vil sikkerheten alltid bli vurdert foran fremkommelighet, det må derfor påregnes kortere perioder med stenging av vegen i forbindelse med sprengningsarbeider. Skred og fare for steinsprang vil bli vurdert fortløpende av ingeniørgeologer under tunneldrivingen», heter det i reguleringsplanen.

Når det gjelder Berfjordtunnelen på sørsiden av fjorden, forventer vegvesenet at arbeidet kan pågå uten veistenging.

Prisen

Prisen på veiprosjektet i Berfjorden var i juni i fjor beregnet til 180-211 millioner kroner. Det går frem av Sør-Trøndelag fylkestings vedtak. I det samme vedtaket står det at «prosjektet finansieres gjennom forskuttering av fylkets framtidige rassikringsmidler med inntil kr 190 mill eks mva. og tilskudd fra Roan kommune med kr 30 mill inkl mva». Daglig leder Sundet i Fosenvegene opplyser til Fosna-Folket at kostnadsanslaget per i dag ligger på cirka 250 millioner kroner.

- Det er ikke noe krise i det. Vi har kommet lengre i planleggingen nå, og vi har lagt inn 180 meter mer tunnel. I fjor vår hadde vi ikke planlagt en meter, og i fylkestingets vedtak er det lagt inn en usikkerhetsmargin på pluss-minus 15 prosent. Dette er helt normalt, sier Sundet.

Han påpeker at et endelig kostnadsoverslag først blir gjort senere i vår. Sundet forklarer årsaken til at kostnadsanslaget har økt til 250 millioner kroner med at de har gjort et anslag på hva det koster å bygge 180 meter lenger tunnel.

Etter at det endelige kostnadsanslaget er klart, skal saken til endelig godkjenning hos fylkesutvalget i Trøndelag fylkeskommune.