Den lenge etterlengtede terminalen ble levert tidlig i fjor høst, men det har vært en del skjær i sjøen før den endelig kunne tas i alminnelig drift.

- Mikropartikler

Nå fungerer anlegget etter hensikten, men folk har begynt å merke til at nybygget har en del skjønnhetspletter. Ingeniøren tilsatt i Ørland kommune kan imidlertid berolige med at dette ikke skyldes noen grunnleggende konstruksjonsfeil. Rustfeltene er kun overflatiske, og de skyldes forhold som oppsto etter at bygget ble overflatebehandlet, forklarer prosjektlederen.

– Det har kommet mikropartikler på overflata når terminalen lå ved verftet i Szczecin. Det vi ser er en form for misfarging, forklarer Lund.

Overflatebehandling

Lund forklarer at terminalen er overflatebehandlet etter at den var ferdig sveiset ved verftet. Det er brukt en slags primer som skal ha noen av de samme egenskapene som en oppnår ved å galvanisere konstruksjoner i stål.

Mikropartiklene har havnet på terminalen på Brekstad mens den har ligget i nærheten av andre prosjekter.

– Terminalen ble flyttet rundt flere ganger mens den lå ved verftet, forteller Lund.

Foto: Snorre Berg

Kommuneingeniøren forteller at misfargingen er en reklamasjonssak, og at det allerede er tatt opp med verftet.

– Dette skal ikke koste kommunen noe å få ordnet opp i, sier han.

Motvind

Rustflekkene kommer på toppen av en rekke problemer for den nye hurtigbåtkaia.

Først ble arbeidet med fundamenteringen av kaia inne i havnebassenget langt mer omfattende enn planlagt. Det skyldtes vanskelige grunnforhold. Prosjektleder Lund har tidligere forklart at dette er hovedårsaken til kostnadssprekken på to-tre millioner kroner.

Kaia skulle egentlig være klar til F-35 ankom Ørland tidlig i november, men etter et par anløp ble gammelterminalen igjen benyttet. Forklaringen kom i desember: Nykaia var bygd feil og tilfredsstilte ikke kravene til universell utforming. Forklaringen var at man ikke hadde tatt høyde for at en ulastet hurtigbåt er høyere enn en båt full av passasjerer.

Som om ikke det var nok, like før jul fikk ferja Frafjord tekniske problemer og kjørte rett inn i den nye hurtigbåtterminalen. Dette forårsaket merarbeid og skader for rundt 700 000 kroner.

Først i midten av mars ble den nye hurtigbåtkaia tatt i bruk permanent.

Les mer: