- Vi må bygge tunnelen, så får vi ta resten senere. Får vi til hull i begge endene, må vi få vei likevel, sa Johan Størseth som kom med ett av de friskeste forslagene under møtet.

Prissprekk

Det var i 2014 at Rissa kommunestyre gikk inn for å bygge ny vei og tunnel mellom Stadsbygd kirke og Vemundstad. Fire år senere, i januar i år, kom Fosna-Folket med nyheten om at tunnelprosjektet har blitt alt for dyrt. En fullskala-versjon av prosjektet har ifølge Statens vegvesens kalkyler en prislapp på 534,1 millioner kroner, mens det er igjen 320 millioner kroner å bygge vei for i gamle Rissa kommune. Det mangler altså 214,1 millioner kroner.

Fosenvegene ved daglig leder Knut Sundet har siden den gang vært tydelig i sitt råd til Rissa-politikerne: Bruk pengene på å utbedre dagens fylkesvei på strekningen Rørvik – Sund. Sundet sier han ikke ser noen mulighet til å få realisert ny vei mellom Stadsbygd kirke og Vemundstad til 320 millioner kroner. Han påpeker at en nedstrippet versjon av prosjektet, som Statens vegvesen av trafikksikkerhetshensyn ikke anbefaler, har en estimert prislapp på 471 millioner kroner.

Dette er fortsatt skyhøyt over de 320 millionene Rissa har til rådighet. En ytterligere prisreduksjon ved å koble på nyveien lenger oppe i Vemundstadbakkene er også undersøkt, men dette vil ifølge Indre Fosen-ordfører Steinar Saghaug (H) kun redusere kostnadene med cirka 35 millioner kroner.

Kun plan A

Til tross for klar tale fra Fosenvegene og Knut Sundet, nekter enkelte Rissa-politikere, staværinger og andre å gi opp nyveien.

- Dette er veien for framtida, har mange påpekt.

Fosen pendlerforening inviterte onsdag kveld til åpent møte i kommunestyresalen i Rissa. Politikere, innbyggere, representanter fra næringsliv og andre møtte frem. Harald Fagervold, som er leder i pendlerforeningen samt kommunestyrerepresentant for Pensjonistpartiet i Indre Fosen, gjorde det innledningsvis klinkende klart hva som var agendaen for møtet: Ny vei mellom Stadsbygd kirke og Vemundstad, og ingenting annet. Plan B, som for eksempel utbedring av Skaret og Rein, skulle ikke diskuteres på dette møtet.

- Ikke så dum

Johan Størseth var altså blant dem som foreslo å bare bygge tunnelen. Dette for å tvinge frem vei på begge sider ved en senere anledning.

- Er det praktisk gjennomførbart?

- Det er ikke noe problem. Vi må begynne på Stadsbygd-siden. Hvor langt vi kommer på den andre siden, vet jeg ikke. Om det ikke blir ny vei nå, blir det aldri det, påpekte han.

Tommy Andresen var på samme sporet.

- Ideen om å bare bygge og stoppe når man går tom for penger, er ikke så dum, sa han og viste til at dette har vært gjort på andre veiprosjekt tidligere samt at det ikke er en så uvanlig fremgangsmåte i andre bransjer.

Ifølge kostnadsoverslaget Fosna-Folket har fått referert fra Statens vegvesens prosjektleder Hanne Louise Moe, har selve tunnelen en anslått prislapp på 170 millioner kroner. Veiene på hver side av tunnelen er beregnet å koste 190 millioner kroner, mens det resterende går til blant annet diverse konstruksjoner, kulverter, underganger, overganger, busslommer, prosjektering og planlegging, grunnerverv og innløsning av to hus, nye arkeologiske utgravinger og oppgradering av eksisterende fylkesvei 717 før overlevering til kommunen.

- Liten hensikt

Det var delte meninger om å bare bygge tunnel på møtet. Daglig leder Sundet i Fosenvegene jubler ikke over ideen. Fosna-Folket snakket med ham på telefon etter onsdagens møte.

- Dersom Rissa kommunestyre vedtar å bygge tunnelen. Bare tunnelen. Vil dere starte opp og gjennomføre det prosjektet da?

- Nei, det kan jeg ikke svare på. Det må veieier (Trøndelag fylkeskommune, red.anm.) svare på. Det har liten hensikt å bygge en tunnel uten å ha noe i endene. Da er vi nok bort ifra prinsippet om at kommunen bestemmer alt om hva pengene skal brukes på. Prosjektet må utløse en fordel, og den klarer ikke jeg å se om du ikke kommer verken inn eller ut av tunnelen.

- Men om man bare bygger tunnelen først, vil ikke det presse frem midler til vei i begge ender?

- Men hvem skal betale den? Fylkesrådmannen har sagt til meg at det er uaktuelt å bruke mer penger enn hva som er avsatt i Rissa, svarer Sundet.

I møtet onsdag ble de påpekt at det trolig er nok penger til både å bygge tunnel samt vei inn til tunnelen på Stadsbygd-siden.

Utvidet bompengeperiode?

Reguleringsplanen for ny vei og tunnel mellom Stadsbygd kirke og Vemundstad er så å si ferdig. Problemet er altså at det mangler 214,1 millioner kroner. På pendlermøtet ble muligheten til forlenget bompengeinnkreving diskutert.

- Jeg har betalt for veiene i ganske mange år, men jeg betaler gladelig i flere år ekstra om vi kan få de 200 millionene vi mangler, sa Tommy Andresen.

Sundet i Fosenvegene gjentar til Fosna-Folket det han har sagt tidligere om forlenget bompengeinnkreving.

- Er det helt umulig?

- Det mener jeg vi har svart ut tidligere. Vi kan utvide bompengeinnkrevingen med fem år, men forutsetningen for det er at vi ikke får inn den inntekten som er satt. Det er ikke tilfelle nå. Vi får inn de pengene vi skal ha. Vi kan ikke forlenge bompengeinnkrevingen fordi et prosjekt har blitt dyrere. Det anser jeg som helt umulig. Om dette skal gjennomføres, må det en ny bompengeproposisjon til for dette prosjektet. Da må Indre Fosen stille seg i kø bak alle de andre bompengeprosjektene som ligger på vent i nye Trøndelag. Det blir ingen snarlig løsning.

Mange forslag ble lagt på bordet under møtet. Foto: Alexander Killingberg

- Noen mener det allerede er gjort endringer i forhold til stortingsproposisjonen. Hvorfor skal det da ikke være mulig med en slik endring som forlenget bompengeinnkreving?

- Rissa kommune gjorde vedtak på å endre fra Sund – Bradden og Bradden – Rørvik til å gå for Stadsbygd – Vemundstad. Dette ble godkjent av fylkeskommunen. Sånn sett er det riktig at dette er en endring i forhold til stortingsproposisjonen, men rammen på prosjektet er den samme. Så ble det litt spesielt når det var Vegdirektoratet som gikk inn og stoppet Sund – Bradden.

- Men er det ikke litt spesielt i dette prosjektet og?

- Det står såpass klart at vi kun kan utvide bompengeperioden dersom vi ikke får inn de inntektene vi skal ha, og det gjør vi jo, påpeker Sundet.

Vei i dagen?

Mye av tiden på møtet onsdag gikk med på å diskutere muligheten for å droppe tunnel og bygge veien under åpen himmel i berga mellom Stadsbygd og Vemundstad. Dette har også blitt sett på tidligere, men da har planene blitt lagt bort etter stor motstand blant annet på grunn av krevende verneforhold og naturmangfoldsinteresser. Området har blant annet et svært rikt fugleliv samt helleristninger fra yngre steinalder.

- Skal vi få til dette, er Riksantikvaren alfa omega, påpekte Arbeiderpartiets Per Kristian Skjærvik.

Leder i pendlerforeningen Harald Fagervold (t.v.) styrte ordet, mens Høyres Rune Schei var referent. Foto: Alexander Killingberg

Han, Benjamin Schei (H), Harald Fagervold (PP) og flere andre tok til orde for å samle sentrale aktører, der iblant Riksantikvaren, for å se på mulige løsninger for ny vei gjennom berga.

- Vi må se det litt i sammenheng hvordan vi kan få ned prisen. Vi må få med Fosenvegene og fylket på laget. Jeg tror vi må se på forskjellige kombinasjoner for å få til en løsning. Vi må utfordre hverandre på en kreativ og positiv måte. Vi er ikke interessert i å ta Fosenvegene, sa Schei under møtet.

På forrige folkemøte havnet han i en opphetet diskusjon med Sundet i Fosenvegene, men Schei påpekte på onsdagens møte at han hadde snakket med Sundet etter dette.

- Jeg tror Fosenvegene setter sin ære i å finne løsninger, sa Schei onsdag.

Veien videre

Formannskapet i Indre Fosen er torsdag samlet på Stjørdal. Da vil veisaken bli tatt opp.

- Nøkkelforslaget på onsdagens møte var å få partene med myndighet samlet rundt det samme bordet. Her er kanskje Riksantikvaren den viktigste, sier Pensjonistpartiets Harald Fagervold som lover å ta opp hvordan et slikt møte kan organiseres når formannskapet samles.

- Men er 320 millioner kroner nok til å få bygd vei i dagen gjennom berga?

- Ikke hvis vi skal bygge etter det som er planlagt nå. Vi må ha en helt ny trasé som må utredes. Her er tida en fiende, svarer Fagervold.

For det blir neppe akseptert at Rissa holder på med sine veiprosjekt i Fosenpakken til langt utpå 2020-tallet.

Den nye veien slik den var planlagt fra kirka og rundkjøringen på Stadsbygd og inn i tunnelåpningen i Skyråsen. Foto: Statens vegvesen

- Tror du det er mulig med vei i dagen i berga?

- Jeg tror det dersom alle viser godviljen og strekker seg så langt som strikken kan gå. Det er avhengig av at alle jobber i takt. Det går an å bygge en billigere trasé uten at man lager en trafikkfarlig vei, men det blir heller ingen Rolls-Royce.

- Men det vil bli mye motstand mot en vei i berga?

- Det kommer sikkert innsigelser, men det er det regler for hvordan skal håndteres, understreker Fagervold.

- Starter på minus 40 mill.

Sundet i Fosenvegene har heller ikke særlig tro på vei i dagen-prosjektet.

- Er det mulig å bygge en vei i dagen gjennom berga for 320 millioner kroner?

- Svaret mitt er nei. Dette er med bakgrunn i reguleringsplanen vi har laget, sier Sundet.

Han viser til at hele prosjektet med vei og tunnel mellom Stadsbygd og Vemundstad har en prislapp på 534,1 millioner kroner hvorav tunnelen utgjør kun 170 millioner kroner. Dersom tunnelen fjernes, vil prosjektet koste 364,1 millioner kroner, mens Rissa har igjen 320 millioner kroner å bygge vei for.

- Tunnelen er jo over 1 kilometer lang, og vi må jo sprenge og bygge vei i berga like langt. Da starter vi på minus 40 millioner kroner. Jeg skjønner ikke hvordan det regnestykket går opp. I tillegg har gamle Rissa kommunestyre selv skrinlagt vei langs berga fordi området er så konfliktfylt. Det vil gå år og dag med utredninger og forhandlinger, og det ender opp hos departementet. Det er tross alt departementet, og ikke Rissa kommunestyre, som til slutt fastsatte traseen vil planla vei etter nå, påpeker han.

Sundet har heller ikke tro på at en annen helt ny trasé i berga vil bli særlig billigere og mindre konfliktfylt enn det som er sett på fra før.

Slik var den nye veien planlagt på Vemundstad. Nyveien er den grønne stripen som forsvinner inn i tunnelåpningen til venstre. Dagens vei er den hvite sikksakk-stripa opp bakken. Foto: Statens vegvesen

Utenforstående prisanslag

- På møtet onsdag ble det snakket om å samle alle parter rundt et bord for å se på løsninger. Har du tro på at det kan bidra til en realisering av ny vei mellom Stadsbygd kirke og Vemundstad?

- Nei. Og det er med bakgrunn i alle rundene vi har hatt med alle etatene tidligere. Vi må ikke glemme at området er så konfliktfylt at Riksantikvaren la inn innsigelse slik at departementet til slutt måtte fastsette traseen. Jeg tror det er en vanskelig case. Vi kan gjerne sette oss sammen for å drøfte, men hva skal vi drøfte? Grunnforholdene og problematikken med å bygge vei i Rissa endrer seg ikke. Vi har jo også sett på en strippet versjon av prosjektet, og den endte også på 471 millioner kroner, påpeker Sundet.

- Riksantikvaren beskrives som nøkkelen her. Er det gjort noe forsøk på å få Riksantikvaren med på å se på mulige løsninger?

- Nei, vi har ikke gjort det nå. Vi mangler jo 40 millioner kroner selv om vi tar bort tunnelen. Vi får heller ikke bygd den tunnelkilometeren gratis selv om den går i dagen.

- Noen stiller spørsmålet om prisen på prosjektet. Er en tredjeparts vurdering aktuelt?

- Vi har hentet inn to utenforstående anslag. Dette ble gjort i tiden rundt folkemøtet på Kystens Arv på Stadsbygda. Det var to prosessledere i Statens vegvesen andre steder i landet, som ikke har jobbet med dette prosjektet, som helt uavhengig av hverandre vurderte prisanslaget. De kom frem til at anslaget var rimelig riktig. Ingen sier at et anslag er 100 prosent riktig, det går ikke an.

- Ser du noen som helst mulighet for å få til ny vei mellom Stadsbygd og Vemundstad for de 320 millionene som nå ligger på bordet?

- Nei. Jeg tror jeg har svart på det før. Helt ny vei ser jeg ingen mulighet for, svarer Sundet.

Indre Fosen kommunestyre vil trolig drøfte veisaken i sitt møte i april, men den endelige avgjørelsen om hva de 320 veimillionene skal brukes til blir trolig tatt først i juni. Dersom det ikke blir ny vei mellom Stadsbygd og Vemundstad, vil pengene etter alt å dømme bli brukt på diverse utbedringer på strekningen Rørvik ferjeleie - Sund i Rissa.

Innspillene fra onsdagens folkemøte blir samlet i en protokoll som igjen oversendes til arealutvalget og formannslapet. i Indre Fosen.

Les mer: Gangvei, motorvei, fugl eller industri?