Onsdag morgen kolliderte en lastebil og en personbil på fylkesvei 715 i Indre Fosen kommune. Først på ulykkesstedet var en kvinne på vei til jobb.

– Føreren var ikke våken da jeg åpnet døren, men jeg vekket ham så han kom til bevissthet igjen, forteller hun til Fosna-Folket.

Det lå mange løse deler i veibanen etter sammenstøtet. Foto: Erik Eikebrokk

Størst skader på personbilen

Ulykken skjedde cirka én kilometer nord for Kråkmokrysset i en skrånende oppoverbakke med slak høyresving. Vitnet kjørte i retning Vanvikan, samme retning som personbilen.

– Jeg så ikke selve hendelsen. Da jeg kom til bakketoppen så jeg en lastebil som stod på veien, og jeg tenkte at den kanskje hadde fått skrens eller kjørt av veien. Men da jeg kom nærmere så jeg at det kunne ikke stemme, for skadene på lastebilen var på andre siden (inn mot veien, journ.anm.), forteller kvinnen.

Da Fosna-Folket kom til stedet var trafikken sperret av i begge retninger, med begynnende køer. Lastebilen stod helt inntil veien på høyre side, mens personbilen befant seg omtrent sytti meter lenger nede i bakken.

– Da jeg kjørte videre så jeg en bil til – en personbil – som stod på skrå av veien, med skade. Da var det ingenting annet å gjøre enn å stoppe bilen og sjekke hvordan det stod til med personen i personbilen, for lastebilen var høy, og skaden var lavt nede på bilen. Personbilen så litt verre ut, så tanken var å undersøke personbilen først, og lastebilen etterpå.

– Jeg fikk kontakt med føreren som satt i bilen, og ringte til 113, og så var det et vanlig forløp etter det. Fikk kontakt, svarte på spørsmål og ventet på ambulanse, brannvesen og politi.

Kvinnens telefonlogg viste at hun ringte 113 klokka 07.30.

Personbilen sperret store deler av veibanen. Foto: Erik Eikebrokk

Lastebilen

Lastebilen bar litauiske kjennemerker. Sjåføren var av utenlandsk opprinnelse og snakket engelsk.

– Jeg forstod det slik på lastebilsjåføren at det hadde vært en bra smell, sier det kvinnelige vitnet.

Sammenstøtet mellom de to bilene påførte lastebilen skader på venstre front, mens venstre bakdel av personbilen er sterkt skadet. Den nesten helt nye lastebilen var ikke kjørbar etter sammenstøtet.

– Var du redd?

– Jeg tror ikke at jeg var redd, jeg bare tenkte at det var farlig føre i dag. Det var det jeg konkluderte med. Men jeg ble lettet da jeg fikk kontakt med føreren av personbilen. Da så jeg også at føreren i lastebilen kom ut for å prate. Så da var det bare å vente, sier hun til Fosna-Folket, etter at politiet har foretatt sine forhør.

Mens kvinnen hjalp den skadde føreren av personbilen, tok et annet vitne ansvar for å dirigere trafikken og sette opp varseltrekanten.

– Jeg tenkte ikke på om jeg hadde kontroll, jeg tenkte bare at «folk lever»; det var dét som var viktig. Jeg tenkte ikke på noe annet. Det som beroliget meg at sjåføren i personbilen som kom etter meg tok ansvar, så da var vi to. Vi snakket ikke sammen, men det var godt samarbeid, forteller hun.

– Det er første gang jeg opplever noe sånt.

Lastebilen, som ifølge det andre vitnet, skal ha vært nesten ny, var ukjørbar etter sammenstøtet. Foto: Erik Eikebrokk

Vanskelige kjøreforhold

Mildvær har gjort kjøreforholdene vanskelige, spesielt på strekningen fra Krinsvatn i retning ulykkesstedet. I tiden før og etter ulykken var hele veibanen flere ganger flommet over av vann, det var metershøye brøytekanter og veibanen var sporete.

– Det er vanskelige kjøreforhold. Det er glatt og tendenser til sørpe i veibanen, sa innsatsleder på stedet, Martin Hammervik, til Fosna-Folket.

– Jeg kjente på det da jeg kjørte, oppover fra Olsøykrysset var det ganske bra strødd, men jeg kjente at det var sørpete. Det er jo ingen som forventer ulykker når man er på vei til jobb, men jeg er bare glad for at det ser ut som det går greit med alle, sier kvinnen.

– Det sa føreren i personbilen også; at han var glad for at han levde.

Føreren av personbilen ble fraktet med ambulanse til sykehus, mens føreren av lastebilen skal ha berget bra. Ifølge det andre vitnet på stedet, hadde lastebilføreren klaget litt på vond rygg.

Mildvær har ført til vanskelige kjøreforhold og steder med mye vann i veibanen. Foto: Erik Eikebrokk

Politiet har frem til nå ikke villet si noe om mulig hendelsesforløp, men oppgir at det er to menn som er involvert i ulykken.

– Sjåføren av personbilen er sendt til sykehus. Føreren av lastebilen virker å være forholdsvis uskadd, men vi har ikke dette helt klart ennå, ifølge innsatsleder Hammervik.

– Snurret

– Lastebilsjåføren sa til meg at personbilen hadde snurret. Jeg så ikke selve ulykken, og tenkte ikke noe på hvordan dette kunne ha skjedd, det er ikke mitt oppdrag. Min oppgave var bare å sørge for at det kom folk som kunne hjelpe, sier kvinnen.

Av vitne nummer to blir Fosna-Folket fortalt at det var tydelige spor i veibanen etter «snurring». Personbilens plassering bekrefter dette. Vitnet - en mann - påpeker også at det var mye sløsj (bløt snø) i kanten av veibanen.

– Brannvesenet kom først. Det tok litt lenger tid før ambulansen kom. Jeg passet på føreren i personbilen, og fortalte ham at nødetater var på vei. Han fikk pledd av lastebilsjåføren, sier det kvinnelige vitnet.

Da Fosna-Folket forlot ulykkesstedet klokka 09.30, var bergingsbiler på vei, og veibanen åpnet i én retning.

Politiet opplyser om at det ble gjennomført rutinemessig promillekontroll av begge de to førerne, og at det ikke er mistanke om promille- eller ruskjøring. Saken er under etterforskning, og politiet vil i denne omgang ikke uttale seg ytterligere.

Det var vanskelige kjøreforhold på stedet, på en uoversiktlig strekning med mye skråning. Foto: Erik Eikebrokk

– Forbilledlig

– Hvordan skal man gå frem når man er først ute på et ulykkessted?

– Etter vegtrafikkloven §12 er man pålagt å stoppe i forbindelse med en ulykke. Man skal forvisse seg om at det går bra med de involverte og eventuelt yte førstehjelp, sier innsatsleder Martin Hammervik.

Kvinnen som først ankom ulykkesstedet i ulykken i Indre Fosen, onsdag morgen, ringte nødetatene samtidig som hun undersøkte tilstanden til sjåføren i personbilen.

– Det er veldig fornuftig å ringe nødetatene. De som sitter på sentralen er flinke til å veilede og fortelle hva man skal gjøre. De er dyktige til å instruere og forklare hva man skal gjøre og hvordan man skal gjøre det, sier Hammervik.

– Så er det klart at personen som er i best stand til å yte hjelp er jo den som faktisk er der.

– Er det noe man ikke skal gjøre hvis man er først på stedet?

– Det man absolutt ikke skal gjøre er å kjøre videre før man har forsikret seg om at det ikke er skadde personer på stedet, sier innsatslederen.

– Man kan faktisk bli straffeforfulgt hvis man unnlater å handle slik loven sier. Ifølge vegtrafikkloven §12 skal man «straks stanse og hjelpe personer og dyr og delta i tiltak som uhellet gir grunn til. Plikten gjelder også andre som er i nærheten og kommer til stedet».

Rett etter det første vitnet, ankom en annen person, som hjalp til med dirigering og varsling.

– Måten de to vitnene handlet på i dag, var forbilledlig, vil jeg si. Det er slik det skal være, sier Hammervik.