Fosna-Folket skrev fredag at det første skroget til de nye plug-in hybridferjene som skal i drift på sambandet Flakk-Rørvik i fra 1. januar 2019 har ankommet Myklebust Verft i Gursken.

Det er skroget til MF Lagatun som ble slept fra verftet Montex Westerplatte i Gdansk lørdag 10. mars og ankom Myklebust verft i Gursken 15.mars.

Viktig milepæl

Dette er en viktig milepæl for prosjektet, sier administrerende direktør i FosenNamsos Sjø, Grete Fuglem Tennås.

‐ FosenNamsos Sjø ser fram til å ta i bruk to høyteknologiske ferjer på sambandet FlakkRørvik fra 1. januar 2019, sier Fuglem Tennås i ei pressemelding.

Ferjene blir 107,5 meter lang med plass til 130 personbiler og med en toppsalong med 360 graders utsikt. Ferjene vil ha teknologiske løsninger i verdensklasse og et energiforbruk som er beregnet å bli mindre enn 30 prosent av normalforbruket for konvensjonelle dieseldrevne ferjer av samme størrelse.

Skroget av MF Munken forventes levert i månedsskiftet april – mai. Ferjene skal nå utrustes ved Myklebust verft, og leveres mot slutten av året.

Testes til høsten

Kleven er landets største norskeide skipsbyggingskonsern. Konsernet bygger og utruster store og teknologisk avanserte fartøy for norske og internasjonale kunder. Kleven har flyttet en større del av byggeprosessen hjem til Norge, og går med dette mot strømmen i norsk skipsbygging. Konsernet har to verft: Kleven Verft AS i Ulsteinvik og Myklebust Verft AS i Gursken i Sande.

- For vår del er det litt mer «liv» i prosjektet nå som det er kommet hit. Fremdeles er det mye arbeid som gjenstår før testing til høsten, men hele prosjektet er blitt mer "virkelig" nå som skroget er kommet hit, sa plassleder Inge-Johnny Hide til Fosna-Folket fredag.

Plug-in hybrid

Teknologien som skal brukes, er såkalt plug-in hybrid. Det betyr at ferjene har et batterisystem hvor en betydelig del av energiforbruket kommer fra helautomatisk lading når ferjene ligger ved kai.

Ferjene skal i stor grad seile på elektrisk strøm fra land, men på grunn av svært kort liggetid ved kai (4 minutter), vil det ikke være tilstrekkelig lading til bare å basere seg på dette. Ferjene blir derfor utrustet med batterisystem som lades både fra ladestasjonene på ferjekaia og fra dieselgeneratorer om bord. Disse dieselgeneratorene vil kunne gå 100 prosent på biodiesel.

Ferjene vil ha universell utforming, ladepunkt for el-biler og eget lekerom for barn.