Nå vil det det nybygde havneområdet på Monstad bli steng for allmennheten. Det skyldes at de første internasjonale transportene med utstyr til vindmølleutbygginga på Fosen er ventet.  Hele området er gjerdet inn. For å bli godkjent som internasjonal havn, må en følge ISPS-regelverket.

Strengt

I Norge er det Kystverket har forvalter den såkalte ISPS-koden (International Ship and Port Facility Security Code). Regelverk som ble innført etter terrorangrepene 11. september i USA i 2001. Ei ISBS-havn må følge reglene til ISPS, blant annet kravet om at området ikke skal være tilgjengelig.

– I perioden mars til september er avkjørselen fra Selnesvegen til Sjøvegen stengt for all ferdsel grunnet mottak og klargjøring av vindturbinene på Fosen, forklarer Fugslseth.

Trafikken

Vindmølledelene kommer fra Danmark hvor Vestas har sin produksjon. Det danske selskapet står sjøl ansvarlig for montering og oppsetting av vindmøllene.

Den første lasten skulle ha kommet allerede i helga, men på grunn av sterk vind er den forsinket.

– Den vil komme til Monstad uti midten av neste uke, opplyser Fuglseth.

Mange titalls mål på Monstad er fylt ut, det er bygd en kaifront og ei ro-ro-kai.  Her skal delene tas i land og lagres før materiellet sendes ut på vegen. Første transport går 4. april. Inn- og ut-kjøring til industriområdet vil skje fra krysset ved Monstadstranda.

– Det er en stor logistikkoperasjon som vi sette preg på trafikkavviklingen på Fosen. Vi er opptatt av å informere best mulig om hva som skjer i forkant. Derfor vil det bli holdt et folkemøte i Kulturstua ved Åset skole torsdag 22. mars der blant annet representanter fra politiet vil være til stede, sier Fuglseth.

Foto: Snorre Berg
Havneområdet på Monstad er etablert etter vedtaket om vindmølleutbygging på Fosen.