- Vi er litt forsinket etter opprinnelig plan, forteller kontrollingeniør Roger Gjendem i Statens vegvesen.

Omfattende arbeid

Ferjesambandet Brekstad – Valset har vært helt stengt siden lørdag morgen for én uke siden. Årsaken til stengingen er et ganske omfattende anleggsarbeid på Valset ferjeleie. Ferjebåsen, hvor ferja ligger når den ligger til kai, skulle sprenges dypere. På land skulle det sprenges plass til et nytt teknisk bygg. I tillegg var planen å sprenge plass til og deretter støpe et nytt landkar. Landkaret er en betongkonstruksjon som ferjebrua henger fast i.

- Det er en stram tidsplan. Absolutt, sa byggeleder Lars Erik Moe før arbeidet tok til.

Bommet med centimeter

Kontrollingeniør Gjendem opplyser at alt har gått etter planen, bortsett ifra arbeidet med landkaret. Det ble først sprengt for å få plass til deler av landkaret. Dette gikk greit. Deretter ble armering og forskaling satt opp. Men da denne jobben var gjort, viste det seg at armeringen og forskalingen ikke var helt i posisjon.

- Vi fant ut dette da vi tok en kontrollmåling før støping. Det var ikke snakk om mange centimeter feil. Likevel tar det tid å flytte alt. Det gikk vel en dag eller to ekstra på det.

- Hvorfor bommet dere med noen centimeter?

- Det var noen problemer med innmålingen. Det var en feil under første innmåling, forklarer Gjendem.

Ferjestart som planlagt

Feilen får ikke konsekvenser for de som skal reise med ferja. Ferjesambandet Brekstad – Valset blir åpnet som planlagt mandag morgen, men arbeidet med støpingen av landkaret på Valset vil pågå også neste uke.

- Vi må først støpe. Dette gjør vi nok mandag og tirsdag. Deretter skal betongen herdes. Vi legger en midlertidig kjørebru over landkaret slik at bilistene kommer seg forbi.

- Hvordan blir det å jobbe med landkaret når det er trafikk der?

- Vi må naturligvis holde opp når ferja kommer. Så må vi jobbe utenom ferjeanløpene.

- Må dere jobbe om natta også?

- Det er en vurdering som entreprenøren tar, forklarer Gjendem.

Han opplyser at den midlertidige kjørebrua blir bygd slik at det er mulig å jobbe under den.

- Men arbeiderne må naturligvis gå unna når bilene kjører over, sier Gjendem.