Ferjene går som normalt i dag fredag, men lørdag er det bom stopp frem til mandag 19. mars.

- Det er en stram tidsplan. Absolutt, svarer byggeleder Lars Erik Moe i Statens vegvesen når Fosna-Folket spør.

For det er mye arbeid som skal gjennomføres de ni dagene ferjesambandet er stengt.

Nye ferjer

For tiden bygges det nye ferjekaier både i sambandet Flakk – Rørvik og Brekstad – Valset. 1. januar neste år settes nemlig nye elferjer i drift, og de krever ny infrastruktur på land. Ferjene skal blant annet lade når de ligger til kai. I sambandet Brekstad – Valset er det arbeidet på ferjekaia på Valset i Agdenes som gjør at sambandet må totalstenges.

20 timer i døgnet

Det er ALTi bygg og anlegg som er hovedentreprenør på jobben.

- Oddmund Groven AS gjør en del sprengings- og gravearbeid på land, mens Secora gjennomfører jobben i sjøen, forklarer byggeleder Moe.

Han opplyser at det vil bli arbeid drøye 20 timer i døgnet den perioden sambandet er stengt.

- Folk jobber på flere skift, forklarer Moe.

Skissen viser den nye ferjekaia på Brekstad. Foto: Statens vegvesen

Sprenging under vann

I sjøen skal ferjebåsen gjøres dypere. Ferjebåsen er der ferja ligger når den ligger til kai.

- Det er litt for grunt der for de nye ferjene som kommer. Vi skal ikke sprenge bort så veldig mye. På det meste skal vi gjøre ferjebåsen halvannen meter dypere, forklarer Moe.

Før det kan sprenges under vann, må fjellet sikres med bolter. Rundt 70 bolter, som hver er tre meter lange, skal inn i fjellet.

- Dette gjøres for at fjellet utenfor der vi sprenger, skal bli stående uberørt etterpå, opplyser Moe.

Nytt landkar

På land er det knyttet mye jobb til et såkalt landkar.

- Dette er en betongkonstruksjon som ferjebrua henger fast i, forklarer Moe.

Mens ferjesambandet er stengt, skal det sprenges plass til og deretter støpes et nytt landkar. Da er det om å gjøre at det ikke kommer en ny kuldebølge.

- Herdingen av betongen går tregere desto kaldere det blir, forklarer Moe.

Sprenger i helga

Den siste store jobben i stengingsperioden er å sprenge plass til nytt teknisk bygg.

- Det er et bygg på cirka 14 X 6 meter som skal bygges der. Vi må sprenge et omriss som er litt større. Vi kommer til å starte sprengingen i helga, og trolig lørdag, sier Moe.

Byggelederen føler seg trygg på at alt arbeid blir ferdig i løpet av de ni avsatte dagene.

- Vi skal greie å bli ferdige. Det har vi rimelig god kontroll på, sier Moe.

Han forteller at det er arbeidet i sjøen som er mest utsatt. Om det blir skikkelig uvær, blir det vanskelig å få gjort denne jobben.

- Men det ser ut som vi har været med oss, påpeker Moe.