Næringsutvikling er langsiktige prosesser. Øia sier Trysil begynte å snakke om å utvikle helårs reiseliv allerede på sekstitallet. Åfjord Utvikling har gjort seg opp tanker om hvordan de vil jobbe med Reiseliv og Havrom de neste årene for å styrke og få vekst innen disse områdene.

Ledig kapasitet

Daglig leder i Åfjord Utvikling, Rolf Øia, viser til et oppslag i Fosna-Folket nylig. Der skrev vi at hotellsenger i distriktet er ledige fire av fem netter.

– Det har vært en positiv trend, men vi har ekstremt mye å gå på. Spesielt på helårs drift, sier Øia.

Trysil var størst i Norge på vintersport. Sommers tid var alt stengt. Kommunen, fylket og næringslivet ville det annerledes. De ville utvikle Trysil til å bli en helårs destinasjon.

– De ville utvide sesongen, forklarer Øia.

Det blei investert 16 millioner kroner for å utvikle sykkelområder.

Oppgang

Øia forteller at han snakket med sjefen for Radisson. Uten dette ville det vært steng. Sykkelløypene ble en magnet, men det har tatt litt tid.

I dag har de kilometer på kilometer med fantastiske løyper. Her kan en finne de minste til de galeste fartsfantomene.

- Det viktigste er barnefamilier. De kjøper sykler og sørvis. I Trysil finner en bikepark for alle alderstrinn. I fjellet er det en sju kilometer lang sti. Her får de brukt naturen på en fantastisk måte, forklarer Øia. Sparebanken, kommunen og fylket har vært med på å utvikle tilbudet.

Nå er de størst i Norge på sykling.

– Det er en måte vi ønsker å jobbe etter, slår Øia fast.

Gjennomføring

Hvordan få framtidas turist t å komme til Åfjord? Dagens turist kommer ikke alltid bilende. Men de ønsker sømløse forbindelser, fly til Værnes eller Ørland med transportmuligheter videre.

– Uten blir det ingen vekst, sier Øia.

Han sier FFS er avgjørende.

Kurs og konferansemarked i Trondheim er viktig. For at det skal fungere, må en ha transport.

– Skal de oppi Harbakhula, må vi kjøre dem dit. Der nå vi ha folk som står klare for å ta imot dem og servere dem lokalmat. Leverandørene må være profesjonelle. Og vi må levere tolv måneder i året. Skal vi være en profesjonell reiselivsdestinasjon, må vi vite at det funker, sier Øia.

Masterplan

Derfor skal det lages masterplan for lokalt reiseliv. Denne skal legge til rette for reiseliv hele året i Åfjord - inkludert det som i dag er Roan.

Planen blir et verktøy for offentlig og privat satsning.

I dag utfordrende å få finansiert en plan.

– Helhetlig og langsiktig planlegging gir bedre finansieringsmuligheter, forklarer Øia.

Derfor må planarbeidet være solid forankret i kommunens planverk.

Ikke minst fordi en må ha helårs arbplasser for å få bosetting. Får en det til, gir det ringvirkninger på handel. MIMIR, ifølge Øia Norges største og beste selskap for rådgivning innen reiseliv er koblet inn.

– De har sjølsagt valgt å prioritere å jobbe for Åfjord, sier Øia.

Havrommet

Når det gjelder havrommet har Øia sett for seg hvilke strategier som fungerer best der også. Han var i forkant av siste frokostmøte utfordret av Hallgeir Solberg fra Stokkøy på å si noe om dette også.

– Hva har vi best forutsetning for å lykkes med, spør Øia retorisk.

Han ramser opp skjell, aquakultur og bioøkonomi.

Åfjord har havet, energien. Målet er å få flere innbyggere.

– Kystsoneplan, spør Øia videre, og han svarer seg sjøl.

– Nei, skal ha strategiplan først. Ikke leike. Dette skal inn i planøkonomien til Åfjord kommune, sier Øia.