Nylig ble et større fjellparti sprengt bort for å lage forskjæring til det som blir Herfjordtunnelen. Øverst i saken kan du se video av sprengingen.

- Det var cirka 13 000 faste kubikk fjell vi sprengte bort. Vi brukte cirka 12 tonn dynamitt, forteller byggeleder Olaf Rovik.

To tunneler

Arbeidet med nye fylkesvei 723 fra Ryssdalen til Herfjord i Åfjord tok til i fjor høst. Over Ryssdalen skal det bygges ny bru. På det høyeste vil nybrua ruve 45 meter over dagens vei nede i dalen.

På den andre siden vil brua gå inn i tunnelåpningen til den nye Ryssdalstunnelen. Den blir 760 meter lang og Fosens lengste tunnel. I den andre enden bygges ny vei under åpen himmel, før man kommer til den 590 meter lange Herfjordstunnelen. Nyveien knyttes så sammen med dagens fylkesvei 723 i Herfjord.

Det er Åfjord-entreprenøren Johs. J. Syltern AS som bygger nyveien.

Vindtransport

Nyveien forventes å være ferdig til jul i 2019. Året etter skal vindturbinene til Harbakfjellet vindpark fraktes langs nyveien.

I denne animasjonsvideoen kan du prøvekjøre nyveien.

Her smeller det. Foto: Statens vegvesen