- Ja, det er aktuelt, svarer politibetjent Øystein Braseth når Fosna-Folket spør om UP vurderer kontroll i 30-sonen på Uthaug.

Ber om kontroll

Fosna-Folket skrev i forrige uke at Forsvarsbygg har mottatt to klager i forbindelse med økt tungtransport gjennom 30-sonen på Uthaug. I samme artikkel sa Petter Ulriksborg, som bor i det aktuelle området, at råkjøring generelt er et problem. Han opplever personbilene som verst. Ulriksborg oppfordret politiet til å avholde fartskontroll i 30-sonen. Også entreprenøren Tore Løkke AS, som nå kjører massetransport til og fra det gamle brannøvingsfeltet på Ørland flystasjon, ønsket politiet velkommen.

- Vi har hatt fokus på trafikksikkerhet hele tida på dette prosjektet. Vi har blant annet hatt møte med dem som kjører. Om noen klager, så bør de ringe politiet og få dem til å ha fartskontroll, sa prosjektleder Magnar Sydskjør.

«Uthaug vedrørende trafikk er et stort problem», skrev Raymond Wedø i en kommentar under Fosna-Folkets sak.

Han foreslo en omlegging av 30-sonen slik at den starter ved veikrysset før Uthaug marinservice.

Utfordringer

Politibetjent Braseth i UP sier at han kjenner den nåværende misnøyen på Uthaug kun gjennom media.

- Dette har ikke kommet oss direkte for øre, men det er klart at når folk klager er det høyaktuelt med kontroll, påpeker han.

Braseth forklarer imidlertid at det er utfordrende for UP å avholde en effektiv kontroll i 30-sonen på Uthaug. En av årsakene er at det er klare retningslinjer for hvor langt unna måleobjektet politiet må stå når de holder fartskontroll. En konsekvens av dette, kan i enkelte tilfeller være at UP må stå godt synlig når de måler trafikken, og da tar det ikke lang tid før kontrollen er varslet.

- Det kan derfor være vanskelig å gjennomføre en kontroll som gir et riktig bilde av trafikken på stedet, sier Braseth.

Han forteller at UP ikke har avdekket mye råkjøring ved de tidligere kontrollene på Uthaug.

Ringer på privaten

Braseth forklarer at det i stor grad er publikum selv som påvirker hvor UP har kontroll.

- Vi prøver i det lengste å etterkomme ønskene fra publikum. Når lokalbefolkningen føler at det er problemer med råkjøring i et område, finner vi det riktig å lytte til dem som eier problemet. Det er litt av UPs motto å i størst mulig grad etterkomme klagene som kommer inn til oss. De fleste klagene er berettiget. Det ser vi gang på gang, sier han.

Braseth forklarer at Fosens UP-patrulje ukentlig mottar klager.

- Mange ringer direkte til oss på privaten. En del tar også kontakt når vi er ute langs veien. I tillegg kommer det noen via lensmannskontoret.

Gjølga, Kråkmo og Mølslett

- Fra utsiden virker det som UP har noen faste plasser hvor det ofte avholdes kontroller: Gjølga i Bjugn, Vemundstadbakkene i Indre Fosen, Hindrem i Indre Fosen, Kråkmo i Indre Fosen og Mølslett i Åfjord. Hvorfor varierer dere ikke mer?

- Vi har noen klagesteder som har en hyppigere frekvens med klaging. Når vi har vært på et klagested så har vi kontakt med klagerne en stund etterpå. Vi lodder stemningen rundt hvordan utvikling har vært. Da får vi som regel nedslående svar, og da blir det så vi returnerer. Vår hensikt er heller ikke å ta folk, men å få ned hastigheten.

- Men steder som Gjølga, Kråkmo og Vemundstadbakkene er kanskje spesielt utsatt?

- Det kan se sånn ut. Så er det nok mange steder det kjøres fort, uten at folk klager til UP. Da mangler vi info, men vi undersøker nye plasser på eget initiativ også, forklarer Braseth.