Da avholdes det nemlig et folkemøte på Museet Kystens Arv på Stadsbygd.

- I møtet kommer vi med litt info. Så får folk mulighet til å stille spørsmål og komme med innspill til hva vi bør bruke pengene til, sier Rune Schei (H).

Sundet stiller

Indre Fosen-ordfører Steinar Saghaug (H) opplyser at daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene, prosjektleder Hanne Louise Moe i Statens vegvesen samt fylkesdirektør for samferdsel Erlend Solem vil stille på folkemøtet.

- Vi er veldig interesserte i innspill fra folk om hvordan pengene kan brukes best mulig på strekningen Sund i Rissa og til ferjeleiet i Rørvika, sier Saghaug.

Skrinlagt

Prosjektet Sund-Bradden var egentlig først ut blant prosjektene i Fosenvegene. Etter Kattmarkaraset ved Namsos ble dette skrinlagt grunnet dårlige grunnforhold.

Kommunestyret i Rissa ønsket da å utbedre både den bratte bakken i Skaret samt anlegge ny vei mellom Stadsbygd og Vemundstad.

I 2014 ble imidlertid politikerne tvunget til å velge, da det ikke var penger til å realisere begge prosjektene. Rissa kommunestyre gikk da inn for tunnel mellom Stadsbygd og Vemundstad.

Fire år senere er det klart at prosjektet blir for dyrt. Prosjektet har en anslått prislapp på 534,1 millioner kroner, mens det kun er igjen 320 millioner kroner å bygge vei for i Rissa. Det er også sett på muligheten for å gjennomføre en nedskalert versjon av prosjektet, men dette blir også alt for dyrt.

Politisk behandling

Høyres Rune Schei regner med at saken om veimillionene blir behandlet i kommunestyret i Indre Fosen i april.

- Jeg regner med det. Vi kan ikke holde på mye lenger. Vi må se om det er noe mer å hente på tunnel. Om ikke, må kommunestyre sette opp en liste over hvilke prosjekt vi mener bør prioriteres. Statens vegvesen må også gi en kvalifisert uttalelse rundt hva prosjektene vil koste, sier han.

Les mer: Sparer ikke nok på nødløsning.