Kiwi og Rema 1000 ligger på fjordsiden av fylkesvei 721. På hver side av hovedgata Alf Nebbs gate ligger Europris og Coop Extra.

- Målet er å bli «best i gata», sier Mette Mari Leseth-Holm.

Omsetningsvekst

Hun har vært butikksjef på Kiwi Bjugn siden butikken åpnet i 2010.

- Det har gått fort. Det føles som to år. Vi har små og store mål, men målet er å bli desidert størst. Men det er ikke gjort i en fei å etablere seg i «Coop- og Rema-land».

Mette Mari Leseth-Holm er butikksjef på Kiwi. Foto: Erik Eikebrokk

Butikksjefen kan skryte av en omsetningsvekst på over elleve prosent i 2017. Det er ifølge Kiwi-konsernet helt i norsktoppen.

- Jeg er kjempefornøyd med veksten. Vi har hatt vekst siden starten, sier Leseth-Holm, men viser til konsernets policy om å ikke uttale seg, når hun får spørsmål om eksakte tall.

«Coop- og Rema-land»

Noen steinkast mot sør står Rema 1000 i profil mot Bjugnfjorden. Butikken åpnet i 2009, og butikksjef Janne Sigurdsen har opplevd omsetningsvekst hvert år siden. Inntil i fjor.

- Vi har hatt flat vekst i 2017. Det har vært et turbulent år for Rema med den misforståtte bestevenn-strategien. Jeg tror Rema har lagt den prinsippkampen død nå, og går tilbake til samme nivå som før. Det blir bra nå.

Ifølge Sigurdsen hadde butikken en omsetning på 70 millioner kroner i 2017.

Rema 1000 ligger i profil mot Bjugnfjorden. Foto: Erik Eikebrokk

Sigurdsens Rema-butikk en én av to representanter for det Leseth-Holm omtaler som «Coop- og Rema-land». Den andre er Coop Extra, som ligger i første etasje av «Mølla», på andre siden av hovedgata i Botngård sentrum.

- Det går bra. Vi hadde bra vekst i 2017 med 51 millioner i omsetning. Det er veldig bra; nesten ti prosent vekst. Det er all time high, sier nederlandske Yorick Bierstekers, som har vært butikksjef siden 2014. Butikken åpnet dørene første gang året før.

Priskamp

Bierstekers er den av butikksjefene i Botngård som er ferskest i stillingen, men han har for lengst forstått hva som er avgjørende for å lykkes.

- Det skal være sunne priser i en Coop Extra-butikk sier Bierstekers.

En av hans nærmeste naboer er Europris, men nederlenderen regner ikke lavprisbutikken på Bjugn-torget som sin argeste rival.

- Europris er egentlig ikke en konkurrent. Coop Extra sine direkte konkurrenter er Kiwi og Rema.

Yorick Bierstekers har vært butikksjef på Coop Extra siden 2014. Foto: Erik Eikebrokk

Det er krappe svinger, lavt under taket og ikke bare enkelt å manøvrere seg mellom søylene inne på Knut Arnfinn Lians Europris-butikk. Han har vært butikksjef siden 2005, og er den kjøpmannen med lengst fartstid i «gata».

- Vi er ikke som de andre dagligvarebutikkene, men jeg har en følelse av at vi blir større og større på dagligvarer. Vi har ikke grønnsaksdisk, melk, brød og smør, men vi konkurrerer med de andre dagligvarebutikkene på noen områder, hygiene for eksempel, men jeg føler ikke at vi har en reell konkurrent i Botngård. Vi er en litt annen type butikk.

Konkurrent eller ikke, Lian er enig med kollegene på spesielt ett område:

- Hele opplegget går på at vi skal ha beste pris på det vi tilbyr. Det er det veldig fokus på. Det er lave priser som er hele greia.

Gagner kunden

Pris- og kundekamp til tross, butikksjefene tror kampen butikkene imellom er noe som kommer både kjøpmenn og kunder til gode.

- Jeg føler ikke det er for mye konkurranse i Botngård. Konkurranse er bra for kundene, sier Lian.

Europris ligger i første etasje av Bjugn-torget. Foto: Erik Eikebrokk

- Det er en priskrig, men den foregår mest sentralt. Det gjør at vi blir presset til å levere god butikk. Til å ville mer. Konkurranse er noe som driver meg. Det hadde vært luksus med bare Kiwi, men litt traust også, sier Leseth-Holm.

Kollega Bierstekers tror konkurransen er bra for både forbruker og forhandler. Han erkjenner at «priskrig» fungerer som tabloid konsept, men opplever ikke forholdet butikkene imellom som noen form for konflikt eller krig.

- At butikkene ligger så tett, gagner kundene. Folk handler der de vil handle. Det er kvalitet og pris som er viktig, og det gagner kunden. Jeg syns det er sunn konkurranse i Botngård, og en veldig fin tone mellom butikkene, sier Coop Extra-sjefen.

Største konkurrent

- Coop Extra er kanskje den største konkurrenten vår. Tror det er de som er mest lik oss i varesortiment. Det er jo mat vi holder på med. Samtidig skal vi ikke være noe dårligere enn Kiwi, så vi må jo følge med på hva de gjør også, sier Sigurdsen.

Kiwi er den lavprisbutikken som ligger nærmest fylkesveien. Foto: Erik Eikebrokk

Leseth-Holm mener konkurransen om kundene går utenfor Botngårds grenser.

- Alle som driver med dagligvarer i Ørland og Bjugn er konkurrenter. Vi har kunder som kjører fra Opphaug og Brekstad for å handle hos oss. De sier det er på grunn av gode brød og frukt og grønt.

- Er konkurransen i Botngård for tøff?

- Jeg er ikke redd for de andre dagligvarebutikkene. Det har jo faktisk blitt bedre nå, etter at Rimi (Bjugn-torget) la ned driften. Det som skiller oss fra de andre er at vi har noe annet enn melk, brød og dagligvarer, sier Lian.

- Det virker som det går bra med alle. Det er ingen av oss som er utrydningstruet, sier Sigurdsen.

- Våre største konkurrenter er Kiwi eller Rema, og vi er tre dagligvarebutikker som ligger i toppen. Vi sikter på førsteplassen. Vi strekker oss etter den, sier Biersteker.

Det lille ekstra

For Rema, Kiwi og Coop Extra er til og med åpningstiden prikk lik.

- Lavprisbutikkene er ganske like, sier Leseth-Holm.

- Vi skal være en dagligvarebutikk med stort utvalg og lave priser. Det er fokus. Fokus på å gi medlemmene våre en ekstra gulrot, sier Bierstekers.

Janne Sigurdsen er butikksjef på Rema 1000. Foto: Erik Eikebrokk

Hos Coop Extra får medlemmene kjøpeutbytte. Hos Kiwi får pluss-kundene trumf-bonus på frukt og grønt. Med appen «Æ» får kundene direkte prisavslag i kassa på Rema. Europris sloss hver dag for å være først, størst og billigst.

- Cluet med Europris er at det er et sesongbetont varesortiment. Det er det som er forretningsidéen. Hage og fritid på sommeren. Til jul har vi alt som har med pynt, nisser og lys og gjøre, og det samme til påske, sier Lian.

- Det er viktig at personalet smiler og sier hei i en travel hverdag. Det handler om å ha det artig på jobb - og travelt. Det å for eksempel pakke varer for kundene, hjelpe dem med varene ut til bilen; å løpe litt ekstra for kunden. Det er noe vi har fokus på daglig. Det er DER vi skal skille oss ut, sier Leseth-Holm.

- Jeg tror vi skiller oss mest fra de andre på frukt, blomster og ferskvare. Jeg tror ikke kunden bryr seg om hvor mange forskjellige maisbokser vi har i hyllene, sier Sigurdsen.

Coop Extra ligger i Alf Nebbs gate, i det gamle «Mølla-bygget». Foto: Erik Eikebrokk

Hvem vinner priskrigen?

Felles for butikkene er at de skryter av å være billigst.

- Vi SKAL være billigst. Det er viktig i folks bevissthet, og det er stort fokus på det i media, så det med lav pris er viktig, sier Leseth-Holm.

- Målet er å være billigst. Vi kan påstå at vi er det, sier Bierstekers.

- Hele opplegget går på at vi skal ha beste pris på det vi tilbyr. Det er det veldig fokus på. Det er lave priser som er hele greia, sier Lian.

Én av butikkene nødvendigvis være billigst. Hvem som er «best i gata» får være opp til kundene å finne ut av.

Knut Arnfinn Lian har vært butikksjef på Europris siden 2005. Foto: Erik Eikebrokk