– Våre kampfly må kunne lande under ekstreme norske vinterforhold, og Norge som har erfaring med dette er med på å utvikle og teste bremseskjermen for F-35. Jeg er svært tilfreds med at Luftforsvaret er i rute mot operativ evne med F-35 i 2019, også under krevende vinterforhold, sier programdirektør i Kampflyprogrammet Morten Klever til egen organisasjon i pressemeldingen.

Før helga prøvde Luftforsvaret ut den nye bremseskjermen for Norges nye kampfly, F-35, for første gang.

De første landingene fant sted på Ørland flystasjon.

Kjeungskjær fyr i bakgrunnen på Luftforsvarets første bilder av F-35 som lander og benytter seg av den norsk-utviklede bremseskjermen. Foto: Luftforsvaret

Lang prosess

Norge begynte for snart et år siden å teste og sertifisere den norsk-utviklede bremseskjermen for F-35.

Dårlig vær og glatte rullebaner om vinteren gjør at Forsvaret har vurdert det som nødvendig med bremseskjermer på de nye norske kampflyene for å gjøre landinger tryggere.

Forsvaret skriver i pressemeldingen at all testingen som har foregått i Alaska har funnet sted med en annen flytype, AF-2, som er et testfly.

Nå er skjermene testet på F-35 på Ørlandet.

– Jeg er veldig glad for at vi er i rute med siste del av bremseskjermtestingen i Alaska, og nå har verifisert at systemet fungerer som det skal på flyene som har kommet til Ørland, sier Klever i pressemeldingen.

Montert lokalt

De nye bremseskjermene er montert på Ørlandet etter at de tre første F-35 kampflyene ankom Ørlandet og Norge i begynnelsen av november i fjor.

Luftforsvaret forklarer i pressemeldingen at installeringen av bremseskjermen består av to deler. Forsterking av flykroppen der bremseskjermen festes, og montering av bremseskjermen med «huset» skjermen ligger pakket i frem til den slippes ut etter hjulene har tatt i bakken etter landing.

- Luftforsvaret har nå verifisert prosedyrene for montering og operasjon av bremseskjermen på Ørland, noe som understøtter arbeidet med den endelige sertifiseringen av systemet. Dette er et stort steg på veien mot å sikre at våre nye kampfly i nær fremtid kan operere trygt under ekstreme norske værforhold, sier Klever.