De to fjellområdene i Åfjord kommune er neste trinn i den store vindmølleutbygginga på Fosen.

På Kvenndalsfjellet er det planlagt oppsetting av 28 vindmøller og på Harbakfjellet skal det komme 30 møller.

Anbudene

Et spenningsmoment i samband med utbygginga, er hvem som får byggeoppdragene, og dette vil ligge klart i begynnelsen av mars. For å sette opp de 58 møllene vil det trenges flere mil med veger. Birkeland har ikke det eksakte tallet klart, men han mener det dreier seg om rundt tretti kilometer i hvert av prosjektene.

En del av prosjektet er allerede i gang i samband med bygging av den nye fylkesveg 723 mellom Åfjord og Stoksund. På Ryssdalstoppen bygges det en servicestasjon etter samme mal som den som finnes i Roan. Denne skal betjene både Kvennsdalsfjellet og Harbakfjellet. Avkjøringa her og den første vegstumpen ferdigstilles av Fosenvegene.

– Det er en smart måte å komme i gang på både for oss og dem. Både de og vi tjener på dette samarbeidet, sier Birkeland.

Organisasjonen

Det er en egen organisasjon som vil ta seg av bygginga av infrastrukturen på disse to fjellområdene. Birkeland mener det vil være naturlig å bruke noen ressurser fra prosjektet på Roan, der de har kommet mye lenger og allerede er i mål med mye av infrastrukturen. Likevel vil noe av organisasjonen bygges opp spesielt for de to nye områdene.

Foruten grunnarbeidet med servicestasjonen griper bygginga av den nye fylkesvegen på flere steder direkte inn i vindmølleprosjektet. For at de mer en 70 meter lange transportene skal komme fram, må flere vegstykker utbedres.

– Det gjelder Gartnesodden, ikke langt fra Tore Løkke AS, Liankrysset og noen mindre vegstrekninger, forklarer Knut Sundet, daglig leder i Fosenvegene.

– Det er bedre at Fosenvegene håndterer dette for oss, sier Birkeland.

Bratt terreng

Spesielt Harbakfjellet ligger kronglete til med til dels bratte stigninger. Birkeland mener imidlertid dette prosjektet ikke vil skape mer uoverkommelige utfordringer enn de andre utbyggingene de har vært gjennom.

Statkraft kjører et forholdsvis omfattende regime når det gjelder helse, miljø og sikkerhet (HMS). Så langt har de vært forskånet for alvorlige ulykker.

– Helst skulle vi sett at det ikke var rapportert noe som helst. Det skal ikke skje mindre ulykker heller. Derfor kommer vi til å fortsette å ha fullt fokus på HMS-arbeidet, sier han.

Les mer: