Etter at det ble kjent at tunnelprosjektet mellom Stadsbygd og Vemundstad på fylkesveg 717 langt overskred den summen som det kan bygges veg for i gamle Rissa kommune er det kommet inn flere forslag til hva pengene bør brukes til. Tunnelprosjektet er kalkulert til 534,1 millioner kroner og det gjenstår 320 millioner kroner å bygge veg for i gamle Rissa kommune i regi av Fosenvegene.

Flere ønsker

Lastebileierne Frode Johnsen, Jo Inge Dyrendahl og Oddbjørn Svean ønsker utbedringer på fylkesveg 720 mellom Leira og Keiseråslia.

- Vi ønsker at det blir gjort noe med Leirakrysset. Kanskje bør det lages ei rundkjøring der. Videre bør det gjøres noe med Ålmobakken og dumpa nederst i bakken. Og så bør svingen ved Vargura rettes ut. Noe må også gjøres i Keiseråslia, sier Frode Johnsen.

Lastebileierne mener det trengs utbedringer i Leirakrysset.

Tøft opp Skaret

Når han skal kjøre med fullastet bil mellom Rissa og Trondheim er den korteste vegen å kjøre om Stadsbygd, men da må han forsere Skaret.

- Vegen opp Skaret er for bratt med 50 tonn. Det røyner hardt på bilen. Det tar bare tre minutter lengre tid å kjøre om Leira og Modalen, og dersom det blir gjort utbedringer langs den vegen blir det et veldig bra alternativ, sier Johnsen.

Samstemt

- Ønskene fra transportnæringen er i tråd med det vi i Fosenvegene har anbefalt overfor Indre Fosen kommune. Det er kommunen som beslutter i første fase hvilke tiltak som skal gjøres, sier Knut Sundet i Fosenvegene.

Alle prosjektene i Fosenvegene skal i utgangspunktet være ferdig i løpet av 2019. Innen den tid må politikerne ha bestemt hva de 320 millionene skal brukes til.

- Pengen kan ikke settes på bok for å brukes senere, sier Sundet.

- Svart asfalt

Det er flere utbedringer enn det de har foreslått på fylkesveg 720 de tre lastebileierne gjerne ser blir gjennomført.

- Litt senking av vegen i Skaret og utvidet vintervedlikehold slik at vi har svart asfalt hele året ville vært bra, sier Dyrendahl.

- Reinsalléen må det også gjøres noe med. For oss som er lokalkjent går det på et vis, for vi vet hvor vi kan møte biler der. Da er det verre for dem som ikke er så kjent, sier Johnsen.

De tre mener også at en del av millionene må brukes på å gjøre forholdene bedre for de myke trafikantene.

Viktig å komme i gang

Men det viktigste synes de tre er at det skjer noe snart.

- Vi i Rissa har betalt mye i bompenger uten at vi har fått noe særlig med ny veg, mener Svean.

- Nå er det viktig at de kommer i gang med å produsere ny veg. Dersom de gjør noe med 720, så vil det bli en mye lettere veg enn hva den er i dag, sier Johnsen.

- Vegen mellom Verrabotn og Meltingen er et godt eksempel på at det går an å få til mye uten alt for mye penger. Det har blitt en veldig bra veg nå mot hva den var før utbedringsarbeidet startet sier Dyrendahl.