Den norske deltakelsen på Grüne Woche er et ledd i å bygge Norge som mat- og reiselivsnasjon, ifølge Landbruks- og matdepartementet. Norges deltakelse på Internationale Grüne Woche, som arrangeres 19.-28. januar 2018, skal bidra til å styrke omdømmet for norsk mat og reiseliv. Målet er å stimulere til samarbeid og nyskaping på tvers av geografiske grenser og næringsgrenser.

Blant disse kommer åtte fra Fosen.

Åtte fra Fosen

De åtte Fosen-bedrifter som skal representere Norge i kategorien «Region Trøndelag» er Fosenkjøtt, Fosenmat, Grøntvedt Pelagic, Kuringen bryggehotell, Norgeskjell AS, Reins kloster, Stokkøya sjøsenter og Ørland kysthotell.

Utstillingen, som holdes i Berlin, varer i én uke, hadde i 2017 fire hundre tusen besøkende, 1 650 utstillere fra 66 land og tusentalls journalister fra hele verden. I løpet av de ti dagene festivalen varte ble det omsatt for 48 millioner euro.

Siden 1926

Når festivalen holdes for 83. gang, i 2018, er det med 95 utstillere fra regionene Fjell Norge, Fjord Norge, Trøndelag som representerer Norge.

Festivalen ble arrangert for første gang i 1926, og har, ifølge festivalens hjemmeside, fokus på blant annet bærekraftig utvikling, organisk landbruk, grønt miljø og gode levevilkår for distriktene.