- Det er første gang vi bygger en merd, men vi har ganske lenge prøvd oss innen havbruks-markedet, sier «head of operations» Arnar Utseth ved Fosen Yard.

Han vil ikke gå ut med noen eksakt kontraktsum, men sier at oppdraget sikrer jobb til 70-80 personer frem til mai neste år.

«Den første pilotmerden skal leveres fra Fosen Yard i mai 2018. I tillegg inkluderer kontrakten opsjon på bygging av tre pilotmerder med levering i løpet av 2018», heter det i en pressemelding fra Fosen Yard og Midt-Norsk Havbruk.

Sammenhengende periode

For tiden er det full fart på Fosen Yard i Rissa.

- Akkurat nå har vi fire skip inne, forteller Utseth.

Ombyggingen av passasjerferjene MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord har fra før sikret jobb for de ansatte til ut februar neste år. Nå sørger den nye havbrukskontrakten for arbeid til mai neste år.

Fosen Yard har i høst gjort en rekke ansettelser i faste stillinger, men det har vært spenning knyttet til om verftet skulle klare å vinne kontrakter som sikrer arbeid i fremtiden. Nå ser det altså lysere ut.

Pilotprosjekt

Utseth ved Fosen Yard forteller at havbruk nå er ett av verftets tre satsingsområder.

- Vi satser på nybygg av skip, ombygging og verkstedsoppdrag samt havbruk, opplyser han.

Merda som nå skal bygges, er en såkalt pilotmerde.

«Kontrakten kommer som en følge av at MNH-Produksjon fikk tilsagn om fire utviklingstillatelser 28. april 2017, for å utvikle Aquatraz til en kommersiell merd for oppdrett av laks. Aquatraz merden er en semi-lukket stålmerd som er utviklet av Seafarming Systems AS, Stavanger», heter det i en pressemelding fra Fosen Yard og Midt-Norsk Havbruk.

- Spennende

Merda skal i sin helhet bygges på Fosen Yard.

- Kan dere å bygge ei merd?

- Ja. Det skal vi få til, men dette er spennende for oss og. Det er mye som er kjent fra før, men vi har aldri bygd en slik konstruksjon, forteller Utseth.

Merda har en omkrets på 160 meter. Den skal etter planen brukes i kystsonen i likhet med andre merder, og ikke til havs som Salmars nye havmerd. Pilotmerden som Fosen Yard skal bygge, er delvis lukket.

- Den er 22 meter dyp fra vannflaten og ned. De første 10 meterne ned fra vannflaten er merda helt lukket. Tanken er at dette skal hjelpe mot luseproblemet. Fra ti meter og nedover til bunnen er stålkonstruksjonen delvis lukket, forteller Utseth.

Settes sammen

Mye av byggingen vil foregå inne i hallene på Rissa-verftet.

- For oss er det flott å få til jevn produksjon i hallene. Når de forskjellige delene er ferdig, skal merda settes sammen i dokka, opplyser Utseth.

Det å sette sammen merda, skal etter planen gå relativt fort.

Sikrer arbeidsplasser

Direktør Anders Straumsheim i Fosen Yard er naturlig nok også glad for den nye kontrakten.

«Fosen Yard har lenge jobbet målrettet for å bli en underleverandør til havbruksnæringen, og det er derfor en milepel og spesielt gledelig at verftet nå er valgt som leverandør for pilotmerden for MNH-Produksjon AS.  Kontrakten vil sikre mange arbeidsplasser i tiden fremover på Kvithylla», sier han i en pressemelding.

Les mer: Møre-verft skal ha forsøkt å kapre hel avdeling ved Fosen Yard.