Arbeidet er allerede så smått i gang. Den nye ferjekaia på Brekstad vil bli bygd like nordøst for dagens kai inne i moloen. Det blir også helt ny oppstillingsplass for biler samt nytt kjøremønster.

Nye ferjer

Det er rederiet Fjord1 som tar over driften av sambandet Brekstad – Valset om drøye ett år. Rederiet drifter i dag Flakk – Rørvik, men der skal FosenNamsos sjø gjøre comeback 1. januar 2019. Det bygges nye elferjer til begge sambandene. Dette krever ny infrastruktur, og derfor må alle de fire ferjekaiene i Fosen-sambandene bygges om.

Slik blir den nye ferjekaia på Brekstad seende ut. Foto: Statens Vegvesen

Stenging

Statens Vegvesen har tidligere opplyst til Fosna-Folket at byggingen av ny ferjekai på Brekstad er en kamp mot klokka. Dersom nykaia ikke blir ferdig, har Statens Vegvesen en plan B med reservekai.

Ombyggingen av ferjekaia på Valset på den andre siden av fjorden, fører til at ferjesambandet blir stengt i totalt 18 dager før påske neste år. Stengningsperioden blir delt i to, slik at sambandet først blir stengt i ni dager, så blir det igjen drift en stund, før sambandet nok en gang stenges i nye ni dager.

Støy

Statens Vegvesen regner med at anleggsarbeidet på Brekstad vil forårsake en del støy.

- På forsommeren 2018 skal vi pæle for fundamentene til den nye kaia ned i bakken. Dette arbeidet er spesielt støyende. Jo lengre dager en kan utføre dette arbeidet, jo færre dager vil dette støyende arbeidet pågå. Dersom det blir aktuelt å holde på lengre enn fram til kl. 19 med slike arbeider på kveldene, vil vi etter hvert kontakte de nærmeste naboene om dette, sier prosjektleder Harald Johnsen i en pressemelding.