- De betaler ferjebilletten, men ikke bompenger. Det taper vi mye penger på. Og elbiltrafikken er økende, sier daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene.

Mener de bør betale

Han har også tidligere påpekt hvor mye Fosenvegene kunne tjent dersom også elbilistene hadde betalt.

- Jeg mener de også må betale. Nå blir det alle andre som må betale for elbilpasseringene. Elbilistene sliter like mye vei som andre. Men jeg må selvfølgelig forholde meg til hva Stortinget har bestemt, sa Sundet til Fosna-Folket tidligere i år.

Prosjektet

Fosenvegene bygger ut veinettet på Fosen. Prosjektet er delt inn i en rekke delprosjekt. For tiden pågår blant annet utbedringen av fylkesveien i Austdalen i Åfjord og fylkesvei 710 mellom Krinsvatn og Brekstad. Tunnelbyggingen mellom Sumstad og Hellfjorden i Roan er også straks i gang. 75 prosent av veiprosjektet Fosenvegene finansieres via bompenger. I 2012 startet innkrevingen ved Krinsvatn samt i ferjesambandene Brekstad – Valset og Flakk – Rørvik.

Så mange passerer

Det er i sambandet Flakk – Rørvik det er klart flest elbilister. I år forventer Fosenvegene at det totalt passerer over 39 000 elbiler. Bomveiselskapet taper 1,7 millioner kroner på at disse ikke betaler bompenger. I sambandet Brekstad – Valset forventer Fosenvegene at det passerer 4242 elbiler i år. For Krinsvatn er prognosen 15 997 elbilpasseringer.

Les mer: