Nylig ble det kjent at renovatøren som har stått for innhentinga av søppel blant annet på Fosen, er konkurs.

– Vi var forberedt på at dette kunne skje, sier Sørås.

Signaler

Ledelsen i det interkommunale selskapet som Sørås leder, fikk tidlig signaler om at RenoNorden var i vanskeligheter. Nå, ei uke etter at beskjeden om konkursen kom, har de skrevet ansettelseskontrakter med de lokale medarbeiderne til RenoNorden.

Fosen Renovasjon eies av kommunene Åfjord, Bjugn, Ørland og Rissa. Selskapet har hovedkontoret sitt i Rissa. Avfallet vil hentes av de samme renovatørene som tidligere, og på samme hentedager som tidligere.

Midlertidige

Årsaken til at arbeidsavtalene er midlertidige, er at ansettelsene må behandles av representantskapet før de kan bli fast ansatte.

– Vi var tvunget til å gjøre det på denne måten for å få det i orden så raskt som mulig. Nå er vi glade for å ha fått med mange nye dyktige medarbeidere på laget, sier Sørås.

Han forteller at de nytilsatte har fått samme lønns- og arbeidsvilkår som de som arbeider i selskapet fra før.

Materiellet

Fra konkursboet er det kjøpt inn én bil og det er inngått leasingavtaler for tre andre. Avtalen går over fire og et halvt år. De har gått to og et halvt år. Ifølge Sørås er sju år vanlig. De bruker standard Scania 2015-modeller. Det er ennå uavklart om selskapet snarlig vil skaffe enda en bil. Den må enten leies eller de må skaffe en ny.

– Vi er akkurat ferdig med kjøring av avfall fra hyttene, så det er ikke så kritisk ennå, sier selskapslederen.

Han mener det er flere fordeler med at de fra nå av har hand om søppelinnsamlinga sjøl.

– Da har vi mer direkte kontroll.

Kontoret i Rissa har hatt få spørsmål og henvendelser vedrørende konkursen til renovatøren. Sørås mener de har greid å informere godt, og dessuten har de unngått at konkursen gikk ut over kundene på Fosen.

Les mer:

Daglig leder i Fosen Renovasjon, Ola Sørås, er gled for at det ble en løsning både for kundene og de ansatte.