Det er Åfjord-entreprenøren Johs. J. Syltern som ligger best an til å få begge kontraktene. Syltern leverte laveste tilbud til 279,4 millioner kroner. Nå gjenstår ti dagers klagefrist før kontrakten er i boks.

Unngår rasfarlig strekning

Bildet viser dagens vei over Hellfjordåsen i Roan. Fra veibanen er det stupbratt ned i sjøen. Tunnelen vil gå gjennom fjellet bak dagens veibane. Foto: Alexander Killingberg

Daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene regner med at veiprosjektene i Åfjord og Roan påbegynnes omtrent samtidig. I Roan skal det bygges tunnel fra Sumstad og til Hellfjorden. Tunnelen medfører at man i fremtiden slipper å kjøre langs den rasutsatte veien over Hellfjordåsen. Der er det i dag en rasfarlig bergside på innersiden langs veien, mens det på yttersiden er loddrett stup rett ned i fjorden.

Skissen viser hvor den nye tunnelen fra Sumstad til Hellfjorden skal gå. Foto: Statens Vegvesen

Bru over gaupterrenget

Også prosjektet i Åfjord sikrer 4,55 kilometer med ny rassikker vei. Dagens fylkesvei 723 utover mot Stoksund skal legges om. Fra toppen av Ryssdalen skal veien gå over ei ny spektakulær 145 meter lang bru tvers over gaupterrenget i dalen. På det høyeste vil nybrua ruve 45 meter over dagens vei nede i dalen. På den andre siden vil brua gå inn i tunnelåpningen til den nye Ryssdalstunnelen. Den blir 760 meter lang og Fosens lengste tunnel. I den andre enden bygges ny vei under åpen himmel, før man kommer til den 590 meter lange Herfjordstunnelen. Nyveien knyttes så sammen med dagens fylkesvei 723 i Herfjord.

Adkomstvei

Skissen viser den nye veitraseen. Bildene viser dagens rasfarlige vei. Foto: Alexander Killingberg/Statens Vegvesen

Sundet i Fosenvegene påpeker at det er entreprenøren som bestemmer hvordan byggearbeidet skal legges opp, men han regner med at man starter på toppen av Ryssdalen.

- Jeg regner med vi er i gang tidlig i oktober. Det kommer selvfølgelig litt an på kapasiteten til entreprenøren, legger Sundet til.

Dagens vei på toppen av Ryssdalen skal «tas ned» en del meter. Det vil dermed bli en fjellskjæring på toppen i fremtiden. Fra toppen skal det også anlegges adkomstvei til Kvenndalsfjellet vindpark.

- Det er vi som bygger den første biten av adkomstveien, og det må vi starte med ganske tidlig, forklarer Sundet.

Vind-vinn

Etter det Fosna-Folket forstår, skal både Harbakfjellet og Kvenndalsfjellet vindpark legges ut på anbud samtidig i høst. De to vindparkene er de minste av de fire som nå bygges på Fosen. Vindkraftutbyggingen er dessuten en av årsakene til at nyveien mot Stoksund blir realisert. Utbyggerne skulle egentlig bygge en ny kai i Stoksund for å ta i land vindturbinene til Harbakfjellet vindpark der. Adkomstveien til Kvenndalsfjellet vindpark var også planlagt i et annet område. Med ny og bedre vei kan vindturbinene fraktes landeveien fra Monstad i Åfjord og til Stoksund. Dermed slipper utbyggerne å bygge ny kai. Samtidig får de anlagt en kortere adkomstvei til Kvenndalsfjellet vindpark fra toppen av Ryssdalen.

Veistenging

I forbindelse med utbyggingen av nye fylkesvei 723 i Åfjord vil det bli snakk om veistenging i Ryssdalen. Eksakt når dette blir, er ennå ikke klart. Fosenvegene planlegger sammen med flere aktører et informasjonsmøte i Stoksund den 17. oktober.

Brua skal gå 45 meter over dagens veibane nede i Ryssdalen. Det ene brohodet vil stå i kanten av dagens vei nede i dalen. Foto: Snorre Berg