Michael Kruksve er en av beboerne langs vegen, og han synes noe snart må gjøres med vegen. Flere steder har vegbanen sunket ned, og autovernet står på skrå ut fra vegen. Det verste synes han er at noe av skadene på vegen er forsøkt reparert med en planke.

Stor trafikk

- Det er mange år siden de la en planke mellom to autovernstolper i et forsøk på å hindre vegen i å rase ut. Nå har det blitt et hull, og planken er i ferd med å råtne opp. Det er veldig bratt på nedsiden av vegen, så jeg skjønner det kreves mye masse for å fylle opp. Men kanskje de heller skulle sprengt ut og flyttet vegen litt lenger inn, forslår han.

Noe må i alle fall gjøres snart, mener Kruksve, for det er stor trafikk langs vegen.

Michael Kruksve ser på skaden på vegen.

- Lokalbefolkninga har vent seg til å kjøre på den andre siden av vegen da de vet i hvilken tilstand den er i. Det er også en del tungtransport langs vegen. Både tømmerbiler og dyretransporten bruker vegen. Og annenhver onsdag i skisesongen er det 100 unger som skal på karusellrenn i skianlegget på Myrmo som må kjøres forbi her, sier Kruksve.

Skryt

Litt skryt av vegen vil han også gi.

- Strekningen fra Landsem til Dretviksetran er bra. Den er utbedret ganske nylig, og der er asfalten fin også, sier han.

Ikke kjent med forholdene

Dag Ystad er vegansvarlig i Nord-Trøndelag fylkeskommune, og han er ikke kjent med forholdene langs fylkesveg 89.

- Alle vegene i fylket settes under lupen nå i forbindelse med at det blir ett trøndelagsfylke. Fylkesveg 89 er ikke nevnt i «Grunnlagsdokument for samferdselsstrategi i Trøndelag – fylkesveger i Nord-Trøndelag». Jeg vil anta at noen av problemstillingene i forbindelse med denne vegen kan bli løst innenfor generell drift og vedlikehold, enten gjennom driftskontrakten eller ulike fagkontrakter. Det høres imidlertid som noe av det som beskrives ikke lar seg løse før det er mulighet for å prioritere tyngre satsinger. Da er det trolig det programmet som vi kaller «Fornyingsprosjektet» som er det programmet som skal fange opp utbedring. Så langt er det veger som har overordnet regional funksjon som har kommet inn i det programmet. Som vegstrategidokumentet også viser, vil det ta lang tid å fjerne etterslepet på hele vegnettet med dagens bevilgningstakt for fylkesveger, sier Ystad.

Vegstrategidokumentet har høringsfrist 3. mai.