Onsdag denne uka skal fylkesutvalget behandle om man skal gå videre med planene om fylling og bru over Berfjorden i Roan. Bakgrunnen for prosjektet er rasfaren langs dagens fylkesvei 14 i Berfjorden. I desember i fjor var veien stengt i over én uke etter et større ras. Siden da har skoleelevene blitt skysset med båt i stedet for på den rasutsatte veien.

Les mer: Fylkesrådmannen anbefaler bru over fjorden.

Skisseprosjekt

Illustrasjonen viser dybdeforholdene i Berfjorden. Fjorden er 50 meter dyp der brua skal gå over.

Onsdag kan bli det første steget i retning en varig løsning for problematikken i Berfjorden. Etter det Fosna-Folket kjenner til, er det bred enighet i fylkesutvalget om å gå videre med planene.

- Jeg tror det blir ja, sier Leirtrø.

Dersom hun har rett, blir det i første omgang igangsatt et skisseprosjekt. Både dette og en finansieringsplan skal være ferdig i løpet av våren. I juni skal fylkestinget gi et endelig ja eller nei til bru. Dersom det blir ja, kan brua stå ferdig allerede i 2019. Foreløpig er fylling og bru over fjorden anslått å koste 178 millioner kroner.

Les mer: Høyre-Torhild er positiv til bru.

- Låneopptak

Slik så det ut etter raset på fylkesvei 14 i desember i fjor.

I fjor kom også en løsning på plass for en annen rasutsatt Fosen-vei. Fylkesvei 723 i Åfjord blir utbedret med en helt ny trasé med to tunneler og ei spektakulær bru over Ryssdalen. Byggestart er allerede i høst. I det prosjektet gikk Statkraft inn med store midler.

- Det resterende ble finansiert ved at fylket tok opp lån som blir dekket inn via fremtidige rassikringsmidler, forklarer Leirtrø.

Statkraft og Roan kommune skal etter alt å dømme bidra med midler til bru over Berfjorden i Roan, men fylkeskommunens andel vil likevel bli på godt over 100 millioner kroner. Leirtrø tror fylkeskommunen velger samme finansieringsmodell som for fylkesvei 723 i Åfjord.

- Det blir nok låneopptak, for så å betale ned med fremtidige rassikringsmidler, sier Ap-politikeren.