Lyd, vev og politikk

Søndag er det klart for en litt annerledes konsert i Bojersalen. Fløytekvartetten 40f sin musikk skal akkompagneres av bilder av Hannah Ryggens billedvevskunst.

Kvartetten fra Gøteborg utfordrer det klassiske konseptet for hva en fløytekvartett forventes å være, og alt ligger an til en spennende konsert, fortelelr Eleln lindquist.  

Nyheter

Det er Huskonsertene i Rissa og KulturCompagniet som samarbeider om å presentere konserten som skal holdes i Bojersalen på Åsly skole i Rissa søndag.

Elektronikk og improvisasjon

Ensemblet har aldri før spilt på Fosen, og når de nå kommer til Rissa er det med verk som inkluderer tekster, elektronikk og improvisasjon.

Kvartetten fra Gøteborg utfordrer det klassiske konseptet for hva en fløytekvartett forventes å være, og alt ligger an til en spennende konsert, forteller Ellen Lindquist.

Programmet består av musikkstykker av Anders Jormin, Anna Eriksson, Madeleine Isaksson, Ellen Lindquist og Steve Reich. Et av Lindquists stykker, Mot blått, er et nytt bestillingsverk til 40f, støttet av det svenske Kulturrådet, for forsterkede alt-og bassfløyter, og dette stykket er basert på Hannah Ryggens kunstnerskap.

Rasediskriminering og politivold

- Jeg har skrevet et stykke basert på Hannah Ryggens vevkunst, og de store ideene bak hennes kunnskap og politiske blikk på hva som skjer i verden. For Hannah var det andre verdenskrig og den spanske borgerkrigen, for meg er det tema som rasediskriminering og politivold, forklarer Lindquist.

Lindquist er fra USA, og disse temaene har derfor berørt henne. Hun forklarer at det Hannah Ryggen gjorde med sin vevskunst, ønsker hun å gjøre med sin musikk.

- Det er veldig viktig for meg å gi mitt eget uttrykk for dette, Hannah brukte mye tid på å utvikle farger og materialer, uttrykke seg gjennom sin kunst. Jeg tenkte å gjøre det samme med musikken, sier Lindquist.

- Et viktig stykke

Lindquist forklarer at det også skal fremføres et stykke skrevet av Steve Reich, Different Trains.

- Det er et veldig viktig stykke, som også er med på dokumentarfestivalen i Trondheim på fredag. Reich er jøde, og reiste mye på tog mellom New York og Los Angeles under krigsårene da han var ung. Han tenkte at dersom han hadde vokst opp i Europa i stedet for USA, så hadde han kanskje reist på helt andre tog under Holocaust, forteller Lindquist.

Reich har også brukt opptak fra intervju med overlevende fra Holocaust, og deres historier fra andre verdenskrig er innbygd i stykket Different Trains.

- Det er et sterkt stykke. Jeg gleder meg til konserten og til å jobbe sammen med disse dyktige musikerne, sier Lindquist.