Krigshelten Wilhelm Mohr var jagerflyger før og under andre verdenskrig. Høsten 1939 var han en av flygerne som tjenestegjorde i nøytralitetsvakta i Trøndelag. I denne forbindelse var han blant annet på Storfosna på Ørlandet, hvor flygerne hadde et landingssted. Høsten 2009 var han invitert til Ørlandet av jagerflyger Martin Thu Tesli ved Ørland hovedflystasjon til å markere 70-årsjubileet for nøytralitetsvakta.

Luftforsvaret

I 1944 ble Hærens flyvevesen og Marinens flyvevesen slått sammen til det som skulle bli ei ny forsvarsgrein, Luftforsvaret og her var Mohr sentral. Han var også viktig etter krigen i arbeidet med oppbyggingen av Luftforsvaret.

Mohr deltok under kampene i Norge våren 1940. Han var stasjonert som flyger på Værnes flystasjon da nazistene ankom okkupasjonsdagen. Han og andre flygere kom seg ut av landet, og Mohr var en av dem som tjenestegjorde som instruktør da de bygde opp det nye flyvåpenet. Han var først flyger og seinere instruktør i den norske basen Little Norway i Canada.

Stabstjeneste

I åra 1941 til 1945 i tjenestegjorde han i norske og britiske skvadroner i Storbritannia. Der var han med i operasjoner over den engelske kanal, Belgia og Frankrike. Ett år var han ved hovedkvarteret i London.

Mohr ble dekorert med Krigskorset med sverd allerede i 1942. Han er tilkjent det britiske «Distinguished Flying Cross» og den amerikanske «Legion of Merit». Så seint som i 2015 fikk Mohr, sammen med en rekke andre norske veteraner, Forsvarets hederskors.

Etter krigen tjenestegjorde Wilhelm Mohr i Luftforsvaret. Han var mellom annet adjutant for kong Haakon og stabssjef i Luftforsvarets Overkommando.  Blant sivile aktiviteter han var involvert i kan nevnes Flyhavarikommisjonen, der han i en årrekke var leder, og hans engasjement i Norsk Aero Klubb.