Etter at Skaugdalen skole ble lagt ned startet ei gruppe foreldre Skaugdalen Montessoriskole. 15 elever gikk på skolen det første året. Når skolen denne uka startet på tredje året har den 23 elever. En økning fra starten for to år siden, med over 50 prosent.

Bærrensking

Fredag var elevene i gang med rensing av bær, safting og sylting ute i det flotte været.

Tidligere i uka har de vært og plukket 90 liter rips og 30 liter blåbær.

- Vi skal lage syltetøy, saft og gele, kan elevene fortelle. Tre grupper med elever sitter ute i solskinnet og renser bær. Resten er inne og hjelper til med safting på kjøkkenet.

Årets tema

- Vi har et overordnet tema i år, «fra jord til bord», forklarer kontaktlærer Arnhild B. Olsøy.

Etter at safting og sylting er unnagjort er det snart klart for potetopptaking.

- Og kanskje kan noen få være med på jakt til høsten, og lære seg partering av dyr etterpå, sier Olsøy.

Alt flettes inn i undervisningen.

Individuell opplæring

- Elevene får veldig individuell opplæring. Vi har ikke mye fellesundervisning, og ikke felles klassesett av bøker i montessoripedagogikken, forklarer hun. Her er det mer praktisk undervisning, enn teori.

Når elevene går ut 7. klasse skal de ha lært minst like mye som de som går på en offentlig skole.

Elevene spiser frokost sammen hver morgen.

Lunsj har de med selv hjemmefra, men de får frukt hver dag.

Foretrekker montessori

Arnhild B. Olsøy var tidligere lærer i den offentlige skolen, så hun har fått erfare begge måter å undervise på.

- Familiefølelse er viktig i montessoripedagogikken. De store tar ansvar for de yngre. Montesorri ligger nok mitt hjerte nærmest. Vi starter der elevene er. Min oppgave som lærer er å legge til rette, skape et miljø for læring, sier hun og påpeker at en montessoriskole er en skole for alle.

Thomas (12), Amalie (6), Katrine (5) og Elise (7) er på samme gruppe og renser rips denne dagen. Foto: Sigrun Overland