Ballen har for alvor begynt å rulle når det gjelder ny fylkesvei 723 i Åfjord.

– Det er kun ett hinder. Det er å få Samferdselsdepartementet til å godkjenne forskutteringen. Dersom det blir nei til dét, så skjønner jeg ikke hvordan man skal få til ting her i verden. Jeg jobber som at vi skal bygge. Vi skal fastlegge veilinja i løpet av de nærmeste 14 dagene, sier Knut Sundet, som har hatt ansvaret for prosjekteringen gjennom Statens vegvesens prosjektorganisasjon for Fosenpakken.

Statkraft-samarbeid

Fylkestinget har tidligere vedtatt å forskuttere 240 millioner kroner pluss-minus en feilmargin på inntil 40 prosent av totalsummen. Pengene har til hensikt å gå til ny veitrasé fra Ryssdalen til Herfjord.

I vedlagt video kan du se hvor veien fra Ryssdalen og ned til Herfjord går i dag.

Allerede i januar 2015 presenterte Fosenvegene en rapport med flere alternativer til utbedring av rasutsatte Paulen og Ryssdalen. Områdene har høyest prioritet i Statens vegvesen Region midt sin rassikringsplan, men det er den planlagte vindkraftutbyggingen som nå har fått fortgang på prosjektet. Statkraft ser flere fordeler med ny vei og støtter derfor prosjektet. Dette gjør at det kan bli rassikker vei på rekordtid.

Skal fjerne steinnabber

Knut Sundet sier at planen er at det i hovedsak skal bygges ny vei fra Ryssdalen til Herfjord, og ikke fra Morkemo som er foreslått i enkelte av de tidligere utarbeidede alternativene.

– Det vil bli noen mindre endringer ned mot Morkemo. Veien er fin og har god framkommelighet. Det er kun et par steinnabber som må bort.

Flere alternativer

Tanken er at veien skal påbegynnes sørøst for Ryssdalsvatnet. I skrivende stund står det mellom tre veialternativer som går fra tre ulike steder i Ryssdalen og fram til samme sted øst for Rapet. Alle alternativene inkluderer en tunnelløsning gjennom fjellpartiet der tunnelen blir enten 455-, 610- eller 680 meter lang.

Fra enden av tunnelen står man nå ifølge Sundet igjen med kun to alternativer, som begge ender opp omtrent samme sted i Herfjord. Den ene traseen går på vestsiden (alt. B) av Storpermyra og Kleivan, mens det andre alternativet går på østsiden (alt. C). Alternativ C inkluderer en tunnel på cirka 400 meter. Det andre aktuelle alternativet er skissert uten tunnel. I dette alternativet er det imidlertid en stigning på 10 prosent over cirka 750 meter mot slutten av strekningen mot Herfjord. Dersom dette blir alternativet man ender opp med, er Sundet klar på at en mindre tunnel må på plass. Dette for å få eliminert den kraftige stigningen.

Fagfolk skal undersøke

Alternativ B vil få en veilengde på rundt 3560 meter, mens veilengden med alternativ C vil bli på i underkant av 4000 meter. Prislappen på den korteste veistrekningen er grovt estimert til 220 millioner kroner. Alternativ C vil koste rundt 260 millioner kroner, opplyser den daglige lederen.

Før endelig beslutning om veivalg kan tas, må fagfolk undersøke terrenget. Dersom det etter en fagmessig vurdering viser seg å være forsvarlig å bygge vei på vestsiden av Storpermyra og Kleivan, blir dette det rimeligste alternativet.

– Veldig optimistisk

Da Fosenvegene startet planleggingen av ny fylkesvei 723, var det med tanke på å få til gryteklare prosjekter i forbindelse med Statens vegvesen sin rassikringsplan. Dersom det blir noe av Statkraft-samarbeidet, må veien stå ferdig til høsten 2019, og byggingen starter etter alt å dømme til neste år. Årsaken til at veien må stå ferdig i 2019, er at da skal hovedtransformatoren fraktes til toppen av Harbakfjellet vindpark – én av fire planlagte vindparker på Fosen.

– Dette har skjedd på rekordtid. Selv min optimisme tilsa at dette ikke skulle gå an. Vi fikk hull på «byllen», og nå er jeg veldig optimistisk. At vi nå kan se ting i sammenheng, gjør alt mye enklere.

– Er du fortsatt helt sikker på at det blir ny fylkesvei?

– Ja, avslutter Knut Sundet, daglig leder i Fosenvegene.

Knut Sundet har hatt ansvaret for prosjekteringen gjennom Statens vegvesens prosjektorganisasjon for Fosenpakken. Her står han på toppen av Ryssdalen ved en tidligere anledning. Foto: Alexander Killingberg