Dette skal bli en ny hurtigrute

Skroget til det som skal bli MS Spitsbergen er på plass på Kvithylla i Rissa.

Slik ser skroget på MS Spitsbergen ut i dag. I løpet av det kommende halvåret skal skipet bygges om til å bli en ny hurtigrute.   Foto: Alexander Killingberg

MS Spitsbergen
  • Skipet ble bygget i 2009 ved det portugisiske verftet Estaleiros Navais de Viana do Castelo.
  • Antall gjester: 320
  • Total køyekapasitet: 180
  • Bruttotonnasje: 7025
  • Lengde: 97,53 meter
  • Bredde: 18 meter
  • Dyptgående: 5 meter
  • Propellsystem: 2 X 360 graders Azimut thrustere
  • Maskin: Dieselelektrisk
  • Fart: 17,4 knop
Nyheter

MS Spitsbergen ble bygget i 2009 ved det portugisiske verftet Estaleiros Navais de Viana do Castelo.

- Den var bygd som en passasjerferje og skulle egentlig gå i rute rundt Azorene. Men så kom finanskrisen og skipet ble lagt i en dokk i Portugal, forteller kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten.

Skipet har aldri vært i drift og i sommer kjøpte Hurtigruten skroget.

Ombygging

Tirsdag forrige uke ble det kjent at Rissa-verftet gjenoppstår under navnet Fosen Yard AS. Det nye selskapet har allerede sikret en kontrakt på 550 millioner kroner med Hurtigruten AS. Kontrakten omfatter ombygging av totalt fem hurtigruteskip, hvor MS Spitsbergen er det største prosjektet. Søndag ankom skroget som planlagt Rissa. Skipet skal være ferdig ombygd i slutten av april neste år.

Etter det Fosna-Folket kjenner til, har det nye selskapet Fosen Yard AS fremdeles ingen ansatte. Verftsdirektør Anders Straumsheim har tidligere uttalt at man skal starte å ansette folk så fort som mulig.