Det er LoLo-/RoRo-skipet Ocean Pride som har med seg turbindelene fra leverandøren Vestas i Danmark. På grunn av dårlig vær under lasting, kom den første leveransen noen dager etter planen.

LES OGSÅ:* Slik skal monstermøllene komme fram -Fosna-Folket* Roan vindpark. -Fosna-Folket* Det meste klart for å sette opp 71 vindturbiner -Fosna-Folket

ISPS-terminal

På samme dag ble Monstad havn operativ som ISPS-terminal. Forkortelsen, som står for International Ship and Port Facilities Security Code, er en utvidelse av SOLAS-konvensjonen om sikkerhet for personell og skip på sjøen. Konvensjonen trådte i kraft i 2004 og angir hvilke ansvarsområder forskjellige parter har for å detektere og hindre sikkerhetstrusler mot skip og havner i bruk til internasjonal handel.

– Dette betyr at området her på Monstad er sikret og at det er kontroll med alle som beveger seg inn og ut av området, forklarer Terje Olsen i Statkraft, kaiansvarlig på havneområdet.

71 turbiner

Det er Blue Water Shipping som har ansvaret for å bringe alle turbindelene, det vil si turbinhus, blader og tårnelementer, fra skipet til lagring ved havna på Monstad. Samme selskap vil også utføre transportene fra Monstad og til vindparken i Roan. De vil først ta til etter påske.

– Vi venter en skipslast til inn før påske, sier Terje Olsen.

Det er i alt 71 vindturbiner som skal settes opp i Roan.

– For hver turbin blir det behov for ti spesialtransporter. Det vil si at det totalt blir hele 710 spesialtransporter. Dette vil skje i samarbeid med politiet, hvor det skal kjøres kolonner, forklarte byggeleder Halvor Haarstad i Statkraft til Fosna-Folket i februar.

Infomøte

Vestas og Fosen Vind arranger torsdag denne uka et informasjonsmøte ved Kulturstua i Åfjord, hvor den omfattende transporten i vår og sommer skal stå i fokus.