Skolen skal utvikle inkluderende fellesskap som fremmer helse, trivsel og læring for alle. Dessverre er det alt for mange barn og unge som opplever skolen som så vanskelig at de ikke greier å delta. Også i Ørland er skolevegring et økende problem. Vi trenger en skole hvor alle elever opplever tilhørighet, mening og mestring.

Nå har førsteinntaket til videregående skole kommet, og snart kommer også andreinntaket. Vanligvis kommer de aller fleste søkerne inn på førsteønsket sitt. Dessverre er det også i Ørland en del ungdommer som egentlig ikke ønsker å gå videregående skole. Det er gjerne ungdommer som i flere år har hatt stort fravær fra skolen.

Elevene som gikk ut 10. klasse i 2022 hadde i gjennomsnitt over 3 uker fravær i løpet av ungdomstrinnet. Det er tredje høyest i fylket. Samtidig var heller ikke fraværet jevnt fordelt. Mens noen ungdommer ikke hadde fravær er det andre som nesten ikke hadde vært på skolen. Problematisk skolefravær starter ikke på ungdomstrinnet. Det starter langt nede i barnetrinnet. Hvor stort dette fraværet er, er det ingen som har oversikt over. Det føres nemlig ikke statistikk.

Hva skjer med de spente og begeistrete 1.-klassingene videre i skoleløpet? Hvor mange på ungdomstrinnet er spente og begeistrede? Grunnskolen er 10 år av barn og unges liv. Alt for mange går gjennom grunnskolen med få eller ingen mestringsopplevelser. Etter hvert opplever de at skolen skaper et emosjonelt ubehag de ikke tåler.

I skolen har vi mange dyktige og engasjerte ansatte. De må bare få rammene og ressursene de trenger for å gjøre jobben så godt som de ønsker. Dette er et politisk ansvar. Grunnskolen druknes i ambisjoner og festtaler, men stupes økonomisk. Når kommunen sier at den drifter en oppvekstsektor på et minimum i forhold til sammenlignbare kommuner så betyr det at grunnskolen ikke får nok penger til å løse oppgavene. Åfjord bruker 70% mere pr elev enn Ørland.

Vi trenger en skole med mindre grupper og flere lærere. Lærere som har tid og rom i hverdagen til å se alle elever. En skole der elevene får utvikle sin identitet i et inkluderende og mangfoldig fellesskap. En skole der praktiske ferdigheter verdsettes like høyt som akademiske. En skole for alle – ikke bare de akademisk vellykkede.

Ole Edvard Antonsen, 1. kandidat Rødt